Kwaliteit postbezorging

Cijfers over de kwaliteit van PostNL

De behoefte van de klant verandert, de hoeveelheid post neemt af, de hoeveel pakketten nemen toe en er komen meer concurrenten bij. PostNL past zich aan op deze veranderingen. Natuurlijk gaat er wel eens iets mis, en dat vinden we erg vervelend. Wanneer het misgaat doen we onze uiterste best om het op te lossen.

Onze kwaliteit waarborgen we door:

  • Dagelijks de klanttevredenheid over de processen van PostNL te meten.
  • Kwaliteit van de postbezorging te meten door het sturen van controlebrieven.

De kwaliteit van onze dienstverlening vinden we erg belangrijk. We stellen daarom alles in het werk om deze te waarborgen. De kwaliteit laten we voortdurend meten door onafhankelijke bureaus. Hieruit blijkt dat:

  • 96% van de consumentenpost op tijd bezorgd wordt en 98% van de zakelijke post op tijd bezorgd wordt.
  • bijna 100% wordt bezorgd op het juiste adres.
  • 84% van onze klanten (zeer) tevreden is.

Kwaliteitscijfers consumentenpost

Kwaliteitscijfers zakelijke post

Stel je voor

PostNL verwerkt gemiddeld 11 miljoen poststukken per dag. 

Deze post wordt dagelijks via 19.000 brievenbussen, 600 haalritten en 2.600 postkantoren en 225 Business Points en zo’n 22.000 postbezorgers en 5.500 postbodes bezorgd bij 8miljoen huishoudens. 

Dat gaat in 96% van de consumentenpost en in 98% van de zakelijke post goed. Het overige deel vertraagt. Landelijk gaat dat om zo’n 440.000 poststukken per dag. Dit betekent voor een gemiddelde straat dat er 2 postzendingen per dag later dan gepland worden bezorgd. 

Uiteraard streven we ernaar om ook die 2 op tijd te bezorgen.