Track & Trace

Volg uw pakket of aangetekende brief op elk moment

Track & Trace is een handige manier om uw zending met barcode online te volgen. Het enige wat u nodig heeft is de barcode en de postcode van u als ontvanger. Ook als verzender volgt u uw zending eenvoudig online of met de PostNL App.

Hoe werkt het?

Zodra u een barcode heeft, kunt u de zending online volgen of met de PostNL App. Als de dag waarop wij de zending aanbieden bekend is, tonen we deze dag. Ook geven we aan hoe laat we de zending bezorgen (indien mogelijk).

Pakket of aangetekende brief volgen (met Track & Trace)

U volgt uw zending eenvoudig online in vier stappen:

  1. Zorg dat u de barcode van uw zending bij de hand heeft. U vindt die code op het verzendbewijs of bijvoorbeeld in de e-mail van de online winkel waar u een aankoop hebt gedaan.
  2. Vul de barcode in. Dit nummer begint meestal met '3S' of '2S' en bevat verder een combinatie van cijfers en letters. Typ de barcode in zonder spaties.
  3. Vul de postcode van de ontvanger in.
  4. Klik op 'Zoeken'. De informatie over de locatie van uw zending verschijnt nu op uw scherm.

Volg uw pakket

Uw internationale zending volgen

Wilt u een zending volgen naar het buitenland? Dan kunt u via de website van International Parceltracking uw zending opzoeken. Selecteer het land van bestemming en vul de barcode in. Vervolgens klikt u op ’Vind pakket‘. De informatie verschijnt nu op uw scherm. 

Heeft u geen resultaat gevonden? In veel gevallen is uw zending gewoon aangekomen. PostNL is voor de Track & Trace-gegevens afhankelijk van gegevensuitwisseling met onze internationale partners. Zij zijn niet altijd in staat om de bijbehorende Track & Trace-gegevens (tijdig) door te geven.

De tweede bezorgpoging waar en wanneer het u uitkomt

Bent u niet thuis als wij uw pakket bezorgen? Dan proberen wij het standaard te bezorgen bij uw directe buren. Lukt ook dit niet? Dan laat onze bezorger een bericht voor u achter. Hierop vindt u een ‘niet-thuis-code’: met deze code kunt u dezelfde dag tot 22.00 uur aangeven waar u uw pakket de tweede keer wilt laten bezorgen.

U heeft de keuze uit één van de volgende opties:

  • Bezorging op een andere dag (tot 6 dagen vooruit te plannen).
  • Op dinsdag- of donderdagavond bij u thuis* tussen 18.00 en 21.30 uur (1,95 euro).
  • Bij één van de 2.600 PostNL locaties door heel Nederland. U haalt uw zending vanaf 15.00 uur de volgende dag op.
  • Bij één van de 400 geselecteerde PostNL locaties waar u het pakket vanaf 8.30 uur de volgende dag ophaalt (1,95 euro).
  • Op een ander adres* binnen Nederland, bijvoorbeeld bij familie, vrienden of uw werk. Ook hier kunt u tot 6 dagen vooruit plannen (1,95 euro).
  • In de Pakketautomaat op een aantal grote NS-stations en Schiphol Plaza.
*Uitgezonderd enkele postcodegebieden.

U betaalt gemakkelijk en snel met micro-incasso: koppel eenmalig uw mobiele telefoonnummer aan uw rekeningnummer, en u voldoet het bedrag voortaan met één simpele klik.

Niet thuis bij een tweede bezorgpoging?

Lukt het niet om uw pakket af te leveren bij de tweede bezorgpoging? En heeft u de bezorging van te voren niet gewijzigd? Dan kunt u de zending ophalen bij een Postkantoor bij u in de buurt. Het adres staat op het bericht dat de bezorger voor u heeft achtergelaten. 

U heeft drie weken de tijd om uw pakket op te halen. Vergeet niet een geldig legitimatiebewijs mee te nemen wanneer u het pakket ophaalt.

Bezorgdagen en tijden

Standaard bieden wij uw bezorging als volgt aan:

1e pakketbezorging
2e pakketbezorging
Maandag*
Dinsdag
Dinsdag
Woensdag
Woensdag
Donderdag
Donderdag
Vrijdag
Vrijdag
Zaterdag
Zaterdag
Maandag

*Alleen als de webshop specifiek bezorging op maandag aanbiedt, kan de eerste bezorgpoging op een maandag vallen.

Wij bezorgen van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 21.30 uur. Op zaterdag bezorgen wij tot 21.30 uur.

Track & Trace: ook voor internationale post

Track & Trace wordt door meerdere landen ondersteund. Wilt u weten of uw land van bestemming deze optie aanbiedt? Bekijk de landenlijst Track & Trace.