Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Zo nemen we onze verantwoordelijkheid

Als grootste post- en pakkettenbedrijf in de Benelux spelen we een belangrijke rol in de maatschappij. We verbinden mensen met elkaar, via post, pakketten en informatie. Met ons fijnmazige netwerk van locaties, voertuigen en mensen zijn we overal zichtbaar. Daardoor zijn we een vertrouwd gezicht, in elke straat, zeven dagen per week.

We zijn ons heel bewust van deze belangrijke rol, en daarmee van de impact die we op de wereld om ons heen hebben en kunnen hebben. Op al onze werknemers en leveranciers, op het milieu en op de samenleving waarin we opereren. Daarom nemen we onze verantwoordelijkheid, in alles wat we doen. Dit hebben we vastgelegd in deze verklaring.

Ons MVO-beleid rust op drie pijlers: goed werkgeverschap, zorg om het klimaat en vitaliteit van de samenleving.

Goed werkgeverschap

Aandacht voor alle mensen die bij en voor ons werken: dat betekent een goede werkgever zijn voor ons. Zodat ze het prettig vinden om voor PostNL te werken, zich verantwoordelijk voelen voor de gezamenlijke resultaten en zo bijdragen aan het succes van het bedrijf. Daarom zorgen we dat mensen zich hier op hun plek voelen en ruimte krijgen te werken aan hun eigen toekomstperspectief. Dat doen we op verschillende manieren: 

  • Betrokkenheid: betrokken medewerkers zijn belangrijk, want zij helpen ons onze ambities waar te maken. Daarom vragen we medewerkers niet alleen eerlijk te vertellen wat zij van PostNL als werkgever vinden, maar dwingen we onszelf ook te werken aan hogere betrokkenheid en een betere, prettigere werkomgeving. 
  • Diversiteit: een goede balans in het personeelsbestand maakt onze organisatie sterker, innovatiever en aantrekkelijker. Of het nou gaat om multiculturele diversiteit, een zichtbare LGBT-community of het werken aan meer vrouwen in de top. Voor al deze zaken zetten wij ons binnen en buiten ons bedrijf in. 
  • Van baan- naar werkzekerheid: we zorgen dat onze medewerkers sterk staan op de arbeidsmarkt. Zo kunnen ze werken aan duurzame inzetbaarheid – ook als die inzetbaarheid buiten PostNL is – met bijvoorbeeld opleidingen. Ook gezinnen van medewerkers hebben voordelig toegang tot allerlei online opleidingen van de PostNL Academy.

Ga naar: onze mensen

Zorg om het klimaat

We zijn een logistiek bedrijf. En met een groot wagenpark, locaties door het hele land en dagelijks transport hebben we een impact op het milieu. Daarnaast we willen zo duurzaam mogelijk zijn. Daarom kijken we hoe we die impact zo klein mogelijk kunnen houden. Met schonere voertuigen bijvoorbeeld, of efficiëntere processen in ons logistieke netwerk. 

  • Een schoon wagenpark: van e-scooters tot biogas tot training in zuinig rijgedrag voor chauffeurs: we zijn dagelijks bezig met manieren om de uitstoot van ons wagenpark steeds verder te verminderen. 
  • Duurzame inkoop en hergebruik: bij de inkoop van bedrijfsmiddelen laten we duurzaamheid een zo groot mogelijke rol spelen, zoals slijtvaste materialen. Ook zoeken we naar steeds nieuwe manieren om onze middelen te recyclen of hergebruiken. 
  • Groene stroom en zonne-energie: PostNL koopt haar stroom 100% groen in. Vanaf mei 2016 zijn we gestart met het installeren van zonnepanelen op de daken van onze pakkettensorteer- en distributielocaties.
  • Stadslogistiek: in een pilot met de gemeente Delft testen we zo milieuvriendelijk transport, met kleine elektrische wagentjes en efficiënte routes. Met als doel: een leefbaarder stadscentrum. In 2016 hopen we dit ook in andere gemeentes uit te rollen.
Case NLI

Case study: Pakketten

Case Nexive

Case study: Nexive

Vitaliteit van de samenleving

Met onze duizenden pakket- en postbezorgers komen we dagelijks in elke straat van Nederland. En met ons fijnmazige netwerk kunnen wij een breed scala aan producten vervoeren en bezorgen. Die unieke aanwezigheid willen we breder inzetten. Zodat we niet alleen de dagelijkse post en pakketten rondbrengen, maar ook kunnen bijdragen aan een vitalere en socialere samenleving.

Maatschappelijke sponsoring

De sociale rol van ons bedrijf is een belangrijk onderdeel van ons sponsorbeleid. We bezorgen niet alleen post en pakketten, we bezorgen ook een helpende hand, wat extra’s voor mensen die dat nodig hebben om in verbinding te blijven met de samenleving.

We werken hiervoor samen met verschillende maatschappelijke organisaties, zoals Stichting Jarige Job en het World Food Programme.

Stichting Jarige Job is een organisatie die zich richt op de ruim 60.000 kinderen in Nederland die hun verjaardag niet kunnen vieren omdat hiervoor thuis te weinig of zelfs geen geld is. De stichting zorgt, door het sturen van verjaardagspakketten, dat ook deze kinderen hun verjaardag kunnen vieren. Deze pakketten worden door PostNL bezorgd.

Bekijk voor meer informatie over onze samenwerking met Stichting Jarige Job het filmpje.

Bekijk het filmpje

PostNL ondersteunt het World Food Programme vooral door het inzetten van talenten binnen de organisatie die voor een aantal maanden opdrachten kunnen doen voor de VN.

Een tweede onderdeel van ons sponsorbeleid is onze 200-jarige geschiedenis. Het koesteren van tradities en cultureel erfgoed staat bij ons hoog in het vaandel. Daarom sponsoren wij sinds de start in 2012 al de Koningsspelen. Jaarlijks bezorgen wij aan alle Nederlandse scholen en Nederlandse scholen in het buitenland de pakketten voor de Koningsspelen.

Voor nadere informatie over ons sponsorbeleid kunt u ons e-mailen op sponsoring@postnl.nl.

Case Stakeholderdialoog

Case study: Stakeholderdialoog