Stakeholderdialoog

Goede ideeën bedenk je samen

Samen met tachtig klanten, medewerkers én de Raad van Kinderen heeft PostNL nagedacht over ‘bestellen en bezorgen in 2020’. Deze stakeholderdialoog leverde mooie ideeën en goed inzichten op.

Wat is de stakeholderdialoog?

Mariëlle van Spronsen, programmamanager Corporate Social Responsibility: “PostNL vindt het belangrijk te weten wat onze stakeholders van ons denken en verwachten. Daarom zijn we continu met ze in gesprek en nodigen we een keer per jaar een groep stakeholders uit om letterlijk de dialoog aan te gaan. Met als doel waardevolle input en nieuwe inzichten voor ons beleid op te halen. Op 29 oktober 2015 hebben we met zo’n tachtig klanten, leveranciers, medewerkers en andere belanghebbenden samen gepraat over hoe ons bedrijf zou moeten bijdragen op het gebied van duurzaamheid.”

Case Stakeholderdialoog

Wat betekent ‘duurzaamheid’ voor PostNL?

“Simpel gezegd: hoe wij kunnen bijdragen aan een betere samenleving, door onze impact op het milieu te beperken en goed voor mensen binnen en buiten PostNL te zorgen? Dat is belangrijk voor ons, die je in alle activiteiten van het bedrijf tegenkomt. Zo is het ook onderdeel van onze Business Principles en strategie. We bewegen continu mee met de wereld om ons heen, ook als het gaat om de eisen die we onszelf opleggen wat duurzaamheid betreft. Dat doen we aan de hand van drie thema’s: goed werkgeverschap, zorg om het klimaat en vitaliteit van de samenleving.”

Waar hebben jullie het tijdens de Stakeholderdialoog over gehad?

Wat kunnen wij nu doen om over vijf jaar duurzamer te zijn?

“We hebben samen besproken hoe bestellen en bezorgen er in 2020 uitziet. Want mensen bestellen steeds meer online, waardoor het aantal pakketten dat wij bezorgen groeit, evenals het aantal retouren dat we verwerken. Wij zijn daarom vaker in de straten aanwezig. Met deze informatie in het achterhoofd hebben we de stakeholder gevraagd: wat kunnen wij nu doen om over vier, vijf jaar nog duurzamer te zijn?”

En, wat kunnen we doen?

“Veel stakeholders waren het erover eens dat we aan bewustwording moeten werken bij consumenten. Zodat ze inzien welke impact het bestellen en bezorgen van producten heeft op het milieu. Wat de volgende stap kan zijn, is consumenten en bedrijven de mogelijkheid bieden daar zelf invloed op uit te oefenen.”

Hadden de stakeholders ook ideeën over hoe we dat zouden kunnen aanpakken?

“Ja. We kunnen bijvoorbeeld webwinkels helpen hun klanten een keuze te geven als zij online bestellen. Willen ze dat we hun pakket met een elektrische auto of misschien op de fiets bezorgen? Moeten we zo snel mogelijk bezorgen of mag het ook wat later als we het milieu daarmee minder belasten? Een mooi voorbeeld is de pilot Local Express in Delft. Daar testen we bezorgmodellen met kleine elektrische voertuigen, om zo het verkeer en de CO2-uitstoot in het stadscentrum te verminderen.”

Zijn er nog meer goede ideeën bedacht?

“Heel veel. Zoals verschillende bestellingen voor één adres herpakken in één doos. En nauw samenwerken met bijvoorbeeld gemeenten om binnensteden te verduurzamen, zoals we al in Delft doen.”

Een jongetje vroeg opeens aan Herna Verhagen: 'wat is een consument eigenlijk?'

Jullie hadden ook de Raad van Kinderen uitgenodigd.

“Ja, via de Missing Chapter Foundation. Kinderen kijken op een heel eigen manier naar zaken en stellen concrete vragen. Zo vroeg een jongetje aan CEO Herna Verhagen: ‘Wat is een consument?’ En dat was precies een van de kernvragen tijdens de stakeholderdialoog.”

Wat gaan jullie met alle ideeën doen?

“We hebben eerst alle meningen en ideeën in kaart gebracht en online gezet. Vervolgens gaan we met de ideeën aan de slag: wat kunnen we realiseren, waar moeten we ons beleid aanscherpen? Duurzaamheid is geen apart project, het is echt onderdeel van onze organisatie. Door klanten, leveranciers en medewerkers om hun input te vragen en samen te werken, kunnen we echt het verschil maken. Daarom is de stakeholderdialoog zo belangrijk voor ons.”