Innoveren en ondernemen bij PostNL

‘Goede ideeën vindt de directie supermooi’

In 2014 begon Daan Koek (30) op eigen initiatief met onderzoeken of vers voedsel bezorgen iets voor PostNL was. Twee jaar later staat hij aan het roer van een van de grootste innovaties van PostNL van dit moment, met de potentie en het geloof ‘heel groot te worden’. Én werd hij begin 2016 verkozen tot Marketingtalent van het jaar.

Gefeliciteerd! Maar eigenlijk ben je geen marketeer, toch?

“Klopt, officieel heet ik ‘Projectleider Online Food’. Ik zorg dat PostNL vers voedsel bij consumenten thuis bezorgd, vooral een aantal grote (online) klanten zoals Mathijs’ Maaltijdbox en Hoogvliet. Ik ben bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de nieuwe koelverpakking die we hebben ontwikkeld met Universiteit Wageningen, de hele logistieke operatie en de samenwerking met klanten.”

Daan Koek

Dat is wel wat breder dan ‘marketing’. Hoe word je dan toch Marketingtalent van het jaar?

“Een collega, die lid is van de MEC (Marketing Executive Committee), kreeg de vraag of hij kandidaten wist voor het Marketingtalent. Hij heeft mij toen aangedragen.”

Hoe schatte je je kansen in om te winnen?

“De andere twee genomineerden werkten bij Heineken en Center Parcs, dat zijn natuurlijk ook heel sterke merken. Het was echt een geweldig moment toen mijn naam levensgroot op het scherm verscheen. De juryvoorzitter riep me op het podium, en vroeg me wie mijn grote voorbeeld is op het gebied van marketing.”

En, wie is jouw grote voorbeeld?

“Blake Mycoskie, een jonge gast die Toms heeft opgericht. Ik heb hem twee jaar geleden op het One Young World congres in Zuid-Afrika horen spreken, naast mensen als Kofi Annan en Richard Branson, en hij had zo’n bevlogen verhaal, dat is me altijd bijgebleven. Hij gelooft echt in zijn bedrijf en hoe hij een bijdrage aan de wereld kan leveren. Die passie en belief: daar herkende ik mezelf in.”

Hoe dan?

“Ik werk natuurlijk in een andere markt en op kleinere schaal dan hij, maar ik heb altijd geloofd dat wij de foodmarkt echt heel groot kunnen maken. Daarom heb ik hier zoveel uren in gestoken, al voor PostNL officieel besloot in deze markt te stappen. Ik heb bijvoorbeeld allemaal koelverpakkingen opgevraagd en ben die op werk gaan testen, op zoek naar de beste oplossing voor het vervoer van verse en diepvriesproducten. Uiteindelijk zei mijn manager: ‘Dit moet je gewoon gaan doen. Maak een strategisch plan, presenteer het aan de directie en overtuig ze dat we hierin moeten investeren.’ En dat is gelukt.”

Dat klinkt meer als ondernemen dan puur marketing.

“Ja, marketing is voor mij veel breder dan het toepassen van marketingtechnieken: het is het letterlijk in de markt zetten van een product. Vorig jaar hebben we veel gebouwd, samenwerkingen met nieuwe klanten opgezet en het servicelevel omhoog gebracht. Nu zijn we echt in business.”

Wel bijzonder dat je zoveel ruimte hebt gekregen om iets heel nieuws te bouwen binnen zo’n groot bedrijf als PostNL.

“Goede ideeën vindt de directie supermooi en daar willen ze zeker ruimte aan geven. Het moet natuurlijk wel bijdragen aan PostNL: een stevige propositie, nieuwe klanten, meer omzet. En je moet zelf ook investeren en doorzetten. Ik ben tegen veel dingen aangelopen en heb soms echt moeten vechten voor dit product. Gelukkig ben ik heel fanatiek. En ik heb in korte tijd ook enorm veel geleerd.”

Zoals?

“Echt alles rond het ontwikkelen en in de markt zetten van een nieuw product. Zoals marktverkenningen, kosten-batenanalyses. Ik zit veel met klanten aan tafel, praat opeens over contracten en tarieven. Ik heb sinds kort een app-ontwikkelaar in mijn team, dat is weer een heel nieuwe stap voor me.”

Je belangrijkste tip voor mensen die ook willen ondernemen of marketingtalent van het jaar worden?

“Geloof in je product. Ik wist – en weet – zeker dat PostNL heel groot in de voedselbranche gaat worden. Daarom heb ik vanaf het begin zo keihard gewerkt om van dit product een succes te maken. We zijn er nog lang niet, maar kijk naar wat we nu al bereikt hebben.”

Zie ook: Innovaties die het verschil maken