Bezorging pakket

Wanneer wordt uw pakket afgeleverd?

Verwacht u een pakketje? Met uw postcode en de barcode van het pakket kunt u de bezorgstatus volgen. Bent u de eerste keer niet thuis? Dan proberen we het pakket bij uw buren af te geven. Of we komen de volgende dag bij u terug.

Verwacht u een pakket uit het buitenland? Kijk dan bij Pakket uit het buitenland.

Bezorging pakket

1e pakketbezorging2e pakketbezorging
maandag*dinsdag
dinsdagwoensdag
woensdagdonderdag
donderdagvrijdag
vrijdagzaterdag
zaterdagmaandag

*Alleen als de webshop specifiek bezorging op maandag aanbiedt, kan de eerste bezorgpoging op maandag vallen.

De tweede bezorgpoging waar en wanneer het u uitkomt

Bent u niet thuis als wij uw pakket bezorgen? Dan proberen wij het standaard af te leveren bij uw directe buren. Lukt ook dit niet? Dan laat onze bezorger een bericht voor u achter. Hierop vindt u een ‘niet-thuis-code’: met deze code kunt u dezelfde dag tot 22.00 uur aangeven waar u uw pakket bij de tweede keer wilt laten bezorgen.

U heeft de keuze uit één van de volgende opties: 

  • Bezorging op een andere dag (tot 6 dagen vooruit te plannen).
  • Op dinsdag- of donderdagavond bij u thuis* tussen 18.00 en 21.30 uur (1,95 euro).
  • Bij één van de 2.600 PostNL locaties door heel Nederland. U haalt uw zending vanaf 15.00 uur de volgende dag op.
  • Bij één van de 400 geselecteerde PostNL locaties waar u het pakket vanaf 8.30 uur de volgende dag ophaalt (1,95 euro).
  • Op een ander adres* binnen Nederland, bijvoorbeeld bij familie, vrienden of uw werk. Ook hier kunt u tot 6 dagen vooruit plannen (1,95 euro).
  • In de Pakketautomaat op een aantal grote NS-stations en Schiphol Plaza.

*Uitgezonderd enkele postcodegebieden

Wijzig uw bezorging

Niet thuis bij de tweede bezorgpoging?

Lukt het niet om uw pakket af te leveren bij de tweede bezorgpoging? En heeft u de bezorging van te voren niet gewijzigd? Dan kunt u de zending ophalen bij een Postkantoor bij u in de buurt. Het adres staat op het bericht dat de bezorger voor u heeft achtergelaten. 

U heeft drie weken om uw pakket op te halen. Vergeet niet een geldig legitimatiebewijs mee te nemen wanneer u het pakket ophaalt.

Wijzig uw bezorging Vind een Postkantoor

Bezorgen op een PostNL locatie

Blijft u liever niet thuis wachten op uw pakket? In sommige webshops heeft u tijdens het bestelproces ook de optie om uw zending meteen op een PostNL locatie te laten bezorgen, bijvoorbeeld in uw supermarkt. Zo bepaalt u zelf waar en wanneer u uw bestelling ophaalt. Biedt uw webshop deze optie niet? Dan kunt u na de eerste mislukte bezorgpoging met de ‘niet-thuis-code’ aangeven dat u uw pakket wilt ophalen op een PostNL locatie van uw keuze. U kunt er ook voor kiezen om uw zending al vanaf 08.30 uur op te halen bij één van de 400 geselecteerde PostNL locaties.

Vind een Postkantoor

Geen bezorging bij de buren

Wilt u niet dat uw pakket bij uw buren wordt bezorgd? Geef dit dan aan tijdens het bestelproces in de webshop. Wij bieden het pakket dan alleen aan op uw adres. Een Aangetekend Pakket en een Pakket met Betaalservice of Verzekerservice worden nooit bij uw buren aangeboden.

Wilt u zelf een pakket versturen en hierop aangeven dat deze niet bij de buren van de ontvanger wordt bezorgd? Dan kunt u hiervoor een sticker halen op het Postkantoor of dit zelf met een stift op het pakket aangeven.

Hoe laat komt de pakketchauffeur?

Vul hier uw postcode en huisnummer in als u geen Track & Trace-code hebt, maar wel wilt weten hoe laat u de bezorger kunt verwachten.

Pakketten uit niet-EU-landen

Verwacht u een pakket uit een niet-EU-land? Dan moet u rekening houden met extra kosten, zoals inklaringskosten, btw of invoerrechten. PostNL doet voor uw zending van buiten de EU douaneaangifte. Wilt u deze kosten niet betalen? Dan weigert u het pakket wanneer het door ons wordt aangeboden. Wij sturen de zending vervolgens terug.

Douanerechten, btw of andere invoerheffingenInklaringskosten
EMS-zendingen (Express Mail Service)€ 17,50
Postzendingen€ 13,00

Meer over inklaringskosten

Pakket verkeerd bezorgd of zoek

Is er een pakket bij u bezorgd, bestemd voor iemand anders? Laat het ons weten. Neem contact op met onze Klantenservice 0900 – 0990 (0,45 euro per gesprek). Het kan gebeuren dat wij bij u aanbellen om het pakket terug te vragen. 

Is uw pakket zoekgeraakt? Kijk dan via Track & Trace of en waar de zending is afgeleverd.

Vind uw pakket

Klachten over de bezorging van uw pakket?

Heeft u een klacht over de bezorging van uw pakket? Neemt u dan telefonisch contact op met onze Klantenservice of vul het klachtenformulier in. Hoe vollediger u dit formulier invult, des te beter en sneller kunnen wij uw klacht afhandelen.

Naar het klachtenformulier