Stel hier uw vraag

Kwaliteit postbezorging

De behoefte van de klant verandert, de postvolumes dalen en de concurrentie neemt toe. Wij passen ons hier op aan. De klant staat voor ons altijd centraal.   

Er gaat natuurlijk wel eens iets mis, dat ontkennen we niet en dat vinden we erg vervelend. We realiseren ons dat hoge kwaliteitscijfers niet altijd relevant zijn. Het zal uw post maar zijn, die er niet op tijd is of verkeerd wordt bezorgd. Wanneer het misgaat voelen wij het als onze plicht om in die gevallen onze uiterste best te doen om die klachten op te lossen.

Dit doen we om onze kwaliteit te waarborgen:

  • Maandelijkse meting van klanttevredenheid over processen van PostNL.
  • Panelleden controleren de kwaliteit van de postbezorging door het sturen van controlebrieven.


De kwaliteit van onze dienstverlening vinden we erg belangrijk. We stellen daarom alles in het werk om deze te waarborgen. We laten onze kwaliteit ook voortdurend meten door onafhankelijke bureaus. Hieruit blijkt: 

  • 96% van de post wordt op tijd bezorgd
  • Bijna 100% wordt bezorgd op het juiste adres
  • 84% van onze klanten is (zeer) tevreden

Post op tijd bezorgd 2013/2014

96,9% van de post is op tijd bezorgd in februari 2014

Post op het juiste adres bezorgd 2013/2014

99,78% van de post is op het juiste adres bezorgd in februari 2014

Klachten op tijd afgehandeld 2013/2014

96,8% van de klachten van onze klanten handelen we op tijd af in februari 2014

Op tijd opnemen van de telefoon door Consumenten Klantenservice 2013/2014

74% van de aangenomen telefoongesprekken is door ons binnen 30 seconden opgenomen in februari 2014 

Vertragingen postbezorging

Stel je voor…

PostNL verwerkt gemiddeld 11 miljoen stuks post per dag.

Deze post wordt dagelijks via 19.000 brievenbussen, 600 haalritten en 2600 Postkantoren en 225 Business Points verzameld, op 260 locaties gesorteerd, en uiteindelijk via 175.000 postbussen, 700 brengritten, 2600 Postkantoren en 225 Business Points en zo’n 22.000 postbezorgers en 5.500 postbodes bezorgd bij de geadresseerde.

Door verschillende oorzaken (machinestoring, files, ziekte, menselijke sorteer- of bezorgfouten) kan het helaas voorkomen dat de post niet tijdig kan worden bezorgd. Gelukkig gaat het in zo’n 96% van de gevallen goed. Het overige deel vertraagt. Landelijk gaat dat om zo’n 560.000 poststukken.

Voor een gemiddelde straat in Nederland betekent het dat 2 postzendingen per dag later dan gepland worden bezorgd.

Uiteraard streven we ernaar om ook die 2 op tijd te bezorgen!