Brief versturen binnen Nederland

Brief versturen binnen Nederland

PostNL bezorgt met de grootste zorg al uw brieven en buspakjes door heel Nederland. Brieven en buspakjes kunt u deponeren in een brievenbus of afgeven bij een Postkantoor. Zakelijke klanten kunnen bovendien ook terecht bij een Business Point of Business Balie van PostNL.

PostNL biedt u verschillende mogelijkheden om uw brieven te versturen zoals u dat wil:

Brief

  • Aangetekend - Verstuur belangrijke post met zekerheid van aankomst
  • Verzekerservice - Verzeker uw waardevolle post
  • Spoedservice - Uw post (wereldwijd) met spoed bezorgd
  • Betaalservice - Uw brief pas afgeleverd na betaling van de ontvanger

Bestel direct postzegels

via MijnPostShop

 

  • Hoe werkt het?

    Voor een tijdige en correcte bezorging van uw brief zijn een aantal zaken van belang, zoals het juist adresseren (bekijk hier voorbeelden) en de maten en gewichten. 

    Maten en gewichten

    • Minimum formaat: 9 x 14 cm 
    • Maximum formaat: 26,5 x 38 x 3,2 cm (kaarten 26,5 x 38 x 1,5 cm)
    • Maximum gewicht: 2 kg  

    Kaarten zonder envelop moeten stevig (minimaal 180-gramspapier) en vlak van oppervlak zijn. Kaarten die niet rechthoekig of vierkant zijn, dient u in een envelop te versturen.

    Indicatie verzendtijd binnenland

    Vrijwel alle poststukken die u voor de buslichting op de bus doet, worden de volgende werkdag bezorgd. PostNL streeft ernaar de genoemde overkomstduur te realiseren, maar geeft geen garanties.

    Afgegeven bij PostNLBezorging op
    MaandagDinsdag
    DinsdagWoensdag
    WoensdagDonderdag
    DonderdagVrijdag
    VrijdagZaterdag
    Zaterdag (bij Postkantoor in winkel)Dinsdag
  • Wat kost het?

    Bekijk hier de algemene tarieven voor het versturen van brieven

    Zie de onderstaande tabs voor de tarieven van de verschillende services voor het versturen van brieven.

  • Aangetekend

    Heeft u waardevolle of belangrijke post, waarbij extra zekerheid is gewenst? Deze post kunt u dan het beste aangetekend versturen.

    Hoe werkt het?
    Met MijnPost kunt u uw gehele order snel en eenvoudig voorbereiden, of u nu een frankeermachine gebruikt of uw post op rekening aanbiedt. U kunt zelf uw aangetekende barcodelabels printen en de bezorgstatus van de zending volgen. Ook vindt u hier uw handtekening voor ontvangst en digitaal verzendbewijs. U kunt uw zendingen ook aanbieden met de barcodestickers uit het barcodeboek. 

    Zie voor meer informatie voor het aanbieden van uw Aangetekende poststukken de handige stappenkaarten en veelgestelde vragen in MijnPost.

    Om uw aangetekende zendingen goed te kunnen verwerken is het belangrijk dat u de juiste aangetekende barcodelabels gebruikt. Welke labels u moet gebruiken vindt onder de kop Downloads. Uiteraard kunt u ook gebruikmaken van de prepaid aangetekende zegels. Deze zijn te verkrijgen bij een Postnl-Postkantoor of Business Point of via de online winkel.

    Vind een Postkantoor of brievenbusVind een Postkantoor of Business Point in de buurt

    Wat kost het?
    Bekijk hier de tarieven van Aangetekend

    Volgen van uw zending
    U kunt online uw zendingen volgen. Heeft u uw zending voorbereid in MijnPost dan vindt u bij bezorgstatus in MijnPost in een overzicht de status van al uw verzonden zendingen. U kunt ook de status van de zending terugvinden via Track &Trace.

    Bezorging
    Aangetekende post bezorgt PostNL van maandag tot en met zaterdag. PostNL streeft ernaar om uw aangetekende post de volgende werkdag te bezorgen, maar we kunnen geen garanties geven. Indien u niet thuis bent is er de volgende dag een 2e bezorgpoging. Na deze 2e poging zal het aangetekende poststuk naar een afhaallocatie worden gebracht waar u het de volgende dag na 13.00 uur kunt ophalen.

    Voor elk aangetekend poststuk dient de geadresseerde te tekenen. Deze handtekening is beschikbaar in MijnPost of via Track & Trace.

    Schadevergoeding
    Mocht uw aangetekende post onverhoopt kwijtraken of beschadigden, er is dan een maximale schadevergoeding van €50,-.

    Verzendbewijs
    Voor elke aangetekende brief wordt een (digitaal) verzendbewijs afgegeven. Deze vindt u in MijnPost of krijgt u bij aflevering bij een PostNL-postkantoor of Business Point. Het digitale verzendbewijs in MijnPost is de vervanger van het registerboekje. Dit boekje heeft u dus niet meer nodig. Lees alles over het digitale verzendbewijs in MijnPost.

  • Verzekerservice

    Voor extra zekerheid kiest u voor Brief met Verzekerservice. De maximale verzekerde waarde is 500 euro.

    Verzend uw brief met verzekerservice, dan krijgt uw post vanaf afgifte een speciale, extra veilige behandeling. Bovendien is uw poststuk tot max. € 500,- verzekerd.

    Hoe werkt het?
    Via MijnPost kunt u uw gehele order snel en eenvoudig voorbereiden, of u nu een frankeermachine gebruikt of uw post op rekening aanbiedt. U kunt zelf de barcodelabels voor uw post met Verzekerservice printen en de bezorgstatus van de zending volgen. Ook krijgt u hier uw handtekening voor ontvangst en digitaal vezendbewijs. U kunt ook nog uw poststukken aanbieden met de barcodestickers uit het barcodeboek. Let op: een brief met verzekerservice moet u afgeven bij een PostNL-postkantoor of Business Point om het gewicht van het poststuk bij afgifte vast te stellen.

    Zie voor meer informatie voor het aanbieden van uw Aangetekende poststukken met MijnPost de handige stappenkaart en de veelgestelde vragen.

    Om uw poststukken met verzekerservice goed te kunnen verwerken is het belangrijk dat u de juiste aangetekende barcodelabels gebruikt. Welke labels u moet gebruiken vindt u onder de Downloads. Uiteraard kunt u ook gebruikmaken van de prepaid aangetekende zegels. Deze zijn te verkrijgen bij een PostNL-postkantoor of Business Point of in de online winkel.

    Wat kost het?
    Bekijk hier de tarieven van Verzekerservice.

    Sealbag
    Wanneer u geld, cheques, sieraden of andere waardevolle goederen wilt verzenden, is een Sealbag verplicht. De Sealbag kost € 2,05 inclusief btw en is verkrijgbaar bij een PostNL-postkantoor of Business Points of in de online winkel.

    Vind een Postkantoor of brievenbusVind een Postkantoor of Business Point in de buurt

    Volgen van uw zending
    U kunt online uw zendingen volgen. Heeft u uw post voorbereid in MijnPost dan vindt u bij bezorgstatus in MijnPost in een overzicht de status van al uw verzonden poststukken. U kunt ook de status van uw poststuk terug vinden via Track & Trace.

    Bezorging
    Aangetekende post bezorgt PostNL van maandag tot en met zaterdag. PostNL streeft ernaar om uw aangetekende post de volgende werkdag te bezorgen, maar we kunnen geen garanties geven. Indien u niet thuis bent is er de volgende dag een 2e bezorgpoging. Na deze 2e poging zal het aangetekende poststuk naar een afhaallocatie worden gebracht waar u het de volgende dag na 13.00 uur kunt ophalen.

    Voor elk aangetekend poststuk dient de geadresseerde te tekenen. Deze handtekening is beschikbaar in MijnPost of via Track & Trace.

    Schadevergoeding
    Brief met Verzekerservice geeft u maximaal € 50,- schadevergoeding en een verhoogde aansprakelijkheid tot € 500,-. Bij schade dient u de materiële waarde van de inhoud van de zending aan te tonen met een factuur, taxatierapport of ander onafhankelijk bewijs. Ook moet u het (digitaal) verzendbewijs kunnen tonen.

    Verzendbewijs
    Voor elke brief met verzekerservice wordt een (digitaal) Verzendbewijs afgegeven. Deze vindt u in MijnPost of krijgt u bij aflevering bij een van onze postvestigingen. Het digitale verzendbewijs in MijnPost is de vervanger van het registerboekje. Dit boekje heeft u dus niet meer nodig.

  • Spoedservice

    Het kan voorkomen dat u een document of een pakket heel snel op zijn bestemming wilt krijgen. Dan is Spoedservice de ideale uitkomst. Wanneer u uw zending voor 17.00 uur verstuurd wordt deze de volgende werkdag al vóór 10.00 uur bezorgd. U kunt er ook voor kiezen om de zending vóór 12.00 uur te laten bezorgen.

    Hoe werkt het?
    Het versturen van een zending met Spoedservice binnen Nederland regelt u eenvoudig op een Postkantoor bij u in de buurt. U krijgt gratis de rode verzendzak die speciaal voor deze dienst is gemaakt. Indien de zending niet past in de verzendzak ontvangt u de rode Spoedservice sticker die u op het pakket dient te plakken. Zendingen aan postbusnummers, poste restante en antwoordnummers zijn niet toegestaan.

    Vind een Postkantoor of brievenbusVind een Postkantoor of Business Point in de buurt

    Wat kost het?
    Bekijk hier de tarieven van Spoedservice.

    Track & Trace
    Via Track & Trace volgt u heel gemakkelijk uw zending. Zo weet u op elk moment precies waar uw pakket is en wanneer het is bezorgd.

    Formaat en gewicht
    Voor het versturen van een zending met Spoedservice, gelden de volgende afmetingen en kenmerken: 

    • Maximumgewicht: 30 kg
    • Maximale afmeting: 100 x 50 x 50cm

    Vragen over de status van uw Spoedservice zending
    Heeft u vragen over de status van uw zending met Spoedservice? Neem dan contact met ons op via 020-6114876 op werkdagen (ma t/m vrij) van 08.30 uur tot 18.00 uur.

  • Betaalservice

    Verstuurt u kostbare goederen? Met de brief met betaalservice wordt uw brief pas afgeleverd als de ontvanger heeft betaald.

    Hoe werkt het?
    U frankeert een Brief met Betaalservice met prepaidzegels. Deze zegels kunt u kopen op het Postkantoor of bestellen in het online postkantoor. Naast de prepaidzegels dient u ook de rembourskaart op uw brief te bevestigen. De rembourskaart is verkrijgbaar op het Postkantoor.

    Het maximum remboursbedrag is € 1.000. U kunt een Brief met Betaalservice niet adresseren aan een postbus. 

    Wat kost het?
    Bekijk hier de tarieven van Betaalservice.

    Aanbieden 
    U biedt uw brief aan op het Postkantoor bij u in de buurt. U ontvangt standaard een verzendbewijs en kunt uw brief online volgen met Track & Trace.

    Vind een Postkantoor of brievenbusVind een Postkantoor of Business Point in de buurt

    Bezorging
    We leveren uw brief de eerste werkdag na de dag van aanbieding af (24-uursservice). Brieven die u op zaterdag aanbiedt, bezorgt PostNL op dinsdag. PostNL bestelt brieven met Betaalservice nooit op zaterdag. Een brief die u op vrijdag aanbiedt bij een Postkantoor, bezorgen wij op maandag. We vragen de geadresseerde altijd om te tekenen voor ontvangst

    Als de geadresseerde bij de eerste afleverpoging niet thuis is, proberen we het op een later tijdstip een tweede keer. Als aflevering aan de deur niet mogelijk is, kan de geadresseerde binnen 3 weken de zending op het Postkantoor afhalen en betalen.

    Afhandeling
    We maken het geïnde bedrag (met inhouding van 1% provisie) aan u over. Het bedrag wordt binnen 10 werkdagen aan u overgemaakt.

  • Downloads