Antwoordnummer

'Postzegel niet nodig'

Met een antwoordnummer betaalt ú de portokosten van een poststuk en niet uw klant. Uw klanten sturen dan gratis hun reactie naar u terug door bijvoorbeeld gebruik te maken van een bijgeleverde retourenvelop met een antwoordnummer en eventuele vermelding ‘Postzegel niet nodig’.

Post ontvangen vóór de werkdag begint? Vraag een Postbus aan.

In het begin van de ochtend uw post op kantoor? Dat kan met de Brengservice.

Voordelen van een Antwoordnummer

  • Professionele uitstraling
  • Klanten reageren gratis
  • Verhoogde respons op mailings
  • Online verbruik bekijken met MijnPost

Inzicht in uw respons

Met een Antwoordnummer krijgt u heel gemakkelijk inzicht in de respons op uw mailings. Heeft u al een Antwoordnummer? Bekijk dan uw verbruiksoverzicht door in te loggen op MijnPost.

Wat kost het?

De kosten voor een Antwoordnummer hangen af van de hoeveelheid en het gewicht van de poststukken. Daarnaast betaalt u btw en abonnementskosten.

Tarieven Antwoordnummer brieven

Tarieven Antwoordnummer pakketten

Hoe werkt het?

Een Antwoordnummer is heel geschikt voor bijvoorbeeld de volgende soorten post en pakketten:

  • Aanvraagkaarten
  • Direct mail & reminders
  • Kaarten voor reacties, suggesties of klachten
  • Interne correspondentie
  • Gratis retourneren van goederen

Bezorging Antwoordstukken

Wij verzamelen uw binnenkomende antwoordstukken en sturen deze binnen 48 uur naar u door. U ontvangt de antwoordstukken apart van uw gewone post. De post wordt gebundeld en bezorgd op het door u opgegeven adres. Zo houdt u een goed overzicht van uw mailingresultaten.

Voorwaarden afmetingen

Wij verwerken uw antwoordkaarten en –enveloppen automatisch. Om dit  goed en snel te kunnen, zijn er bepaalde voorwaarden aan de vorm en afmetingen. Deze kunt u nalezen in de brochure Vormgeven van poststukken.

Heeft u een afwijkend ontwerp voor uw antwoordkaart of -envelop? Wij testen binnen drie werkdagen gratis of uw ontwerp geschikt is. Neem voor meer informatie contact op met onze klantenservice.

Internationaal Antwoordnummer

Een Antwoordnummer is ook mogelijk als u zakendoet met het buitenland. Met een International Business Reply Service (IBRS) betaalt u de portokosten voor uw buitenlandse klanten, prospects of relaties. Dit maakt u duidelijk door 'Réponse payée / postage paid' op de retourenvelop te zetten. Meer weten? Kijk bij Internationaal Antwoordnummer.

Voorwaarden Antwoordnummer

Op het product Antwoordnummer zijn de Algemene Voorwaarden Antwoordnummers van toepassing.

Brieven

Op Antwoordnummerzendingen zijn de Algemene Voorwaarden voor de universele Postdienst (laatste versie) van toepassing. Als er sprake is van tarieven en kortingen waarvoor een volumedrempel geldt, zijn de Algemene Voorwaarden voor het Vervoer van Partijen Buszendingen (laatste versie) van toepassing. In dat geval wordt er ook btw in rekening gebracht.

Pakketten

Voor pakketten die via het Antwoordnummer worden verzonden, gelden de Algemene Voorwaarden voor Goederenvervoer van PostNL Pakketten Benelux BV (btw-belast t/m 30 kg) of de Algemene Voorwaarden voor de universele Postdienst (laatste versie) van Koninklijke Post BL (btw-vrijgesteld t/m 10 kg).

Antwoordnummer wijzigen

Gaat u verhuizen of wilt u uw bezorgadres wijzigen? Geef uw wijziging door via MijnPost.
Nog geen account? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Antwoordnummer stopzetten

Wilt u de overeenkomst van uw Antwoordnummer stopzetten? Als u hiervoor gemachtigd bent, kan dat via MijnPost. Hebt u geen account? Dan kunt u opzeggen met het formulier Opzeggen Antwoordnummer. Doe dit uiterlijk vier weken voor het einde van het kalenderjaar waarin u voor het laatst van de service gebruik wil maken.

Stuur het volledig ingevulde en ondertekende formulier terug naar:

Koninklijke PostNL B.V.
T.a.v. PostNL Business Service
Opzeggen Antwoordnummer
Postbus 19100
2500 CC Den Haag

Let op: Komen er na het einde van het contract nog antwoordstukken binnen? Dan worden deze aan u doorgestuurd. Voor deze stukken betaalt u een stukstarief plus een Postzegel 1. Informeer uw klanten daarom tijdig.

Dit wordt niet getoond

Dit wordt niet getoond

Chatten

Start direct een chatgesprek met een van onze adviseurs. Voor vragen over Track & Trace verzoeken wij u te kiezen voor een andere contactoptie.

Direct chatten

Videochatten

U kunt ook een chat aangaan door gebruik te maken van videoverbinding.

Direct videochatten