6 vragen én antwoorden over direct mail

Direct mail is een effectieve en slimme manier om jouw doelgroep te bereiken. Toch is er nog veel onduidelijk over wat direct mail precies is en hoe het werkt. We leggen je daarom alles over deze vorm van brievenbuscommunicatie uit in zes heldere vragen en antwoorden.

6 vragen én antwoorden over direct mail (panel)
  1. Wat is direct mail?
    Direct mail is geadresseerde post via de brievenbus. Dus: alles wat gepersonaliseerd op de deurmat van jouw doelgroep kan vallen. Denk hierbij aan een brief, flyer, kaart of informatiebrochure. Deze kun je laten vergezellen door een antwoordkaart, kortingscode of een ‘bobbel’ in een envelop om de nieuwsgierigheid van jouw doelgroep te prikkelen.
  2. Wat zijn de beste momenten om direct mail in te zetten?
    Direct mail is geschikt voor veel vormen van klantbenadering en -binding. Via direct mail kun je contact leggen met bestaande klanten of het helpt je om ‘slapende’ klanten opnieuw voor je te winnen. Jij bepaalt wat en wie je wilt bereiken met jouw direct mail en wanneer. Benader bijvoorbeeld bewoners in de buurt van een nieuw te openen filiaal. Of stuur een direct mail naar een bepaalde leeftijdscategorie uit jouw klantenbestand als je een lezing geeft over een onderwerp dat juist voor die generatie relevant is. Of speel in op belangrijke koopmomenten van je doelgroep.
  3. Hoe werkt direct mail?
    Met direct mail krijg je je doelgroep in beweging. Kies een gewenste actie en trigger je doelgroep om in beweging te komen. Pizzaketen Domino’s kreeg haar slapende klanten ‘wakker’ door flyers te verspreiden met een fikse korting op de 2e pizza. H&M stuurt trouwe klanten regelmatig kortingcodes via de brievenbus. Door je producten of diensten op deze persoonlijke manier onder de aandacht te brengen zorgt direct mail voor meer omzet, klantenbinding én bezoek naar je website.
  4. Willen mensen wel direct mail ontvangen?
    Post via de brievenbus blijft één van de belangrijkste bronnen van informatie voor veel Nederlanders. Direct mail is tastbaar en persoonlijk en blijft daardoor beter hangen. Uit onderzoek van Metrixlab* blijkt dat de helft van de ontvangers van een direct mail deze daadwerkelijk bekijkt. Ook onderneemt meer dan 1/10e van de ontvangers naar aanleiding van een direct mail actie. 76% van de ontvangers ervaart de contactfrequentie als goed en ervaart direct mail dan ook niet gezien als opdringerig.
  5. Zijn er nog meer voordelen van direct mail?
    61% van de Nederlanders vindt dat ze te veel aanbiedingen via e-mail krijgen. Van nóg meer aanbiedingen via e-mail worden klanten dus bepaald niet gelukkig. Dat ligt anders bij aanbiedingen via de brievenbus. Daarbij vindt slechts 36% van de Nederlanders dat ze er te veel van krijgen. Een ander voordeel is dat je een directmailactie heel effectief kunt meten, bijvoorbeeld via unieke kortingscodes of antwoordformulieren die zijn teruggestuurd. Of door gebruik te maken van de mogelijkheden van Mijn Post in de PostNL-app.
  6. Hoe maak je jouw direct mail effectief?
    Om je goed op weg te helpen met jouw direct mail geven we nog een paar handige tips. Een kaartje of flyer leent zich goed voor een zintuigprikkelende ervaring. Wees dus onderscheidend en prikkel de zintuigen. Wees persoonlijk en vermijd teveel tekst. Je zet de ontvanger sneller aan tot actie als je iets weggeeft. Doe dat vooral. En zorg voor een goede mediamix, want: hoe meer kanalen, hoe beter. Als je jouw doelgroep naast direct mail ook benadert via digitale kanalen, dan kan je campagne nog effectiever worden door direct mail toe te voegen.

Aan de slag

Wil je met direct mail aan de slag en weet je niet precies hoe je dat moet doen? Bekijk dan deze vier eenvoudige stappen.

* Bron: MetrixLab DM Benchmark 2018

Doe de directmailcheck

Laat je direct mail door ons checken en ontvang praktische tips over hoe je deze direct mail nóg succesvoller maakt. Benieuwd naar de mogelijkheden van direct mail?