Case Bagageservice

Geen gesjouw met koffers en tassen

Een goed begin van je reis met de bagageservice van PostNL

Wil jij niet meer in de trein slepen met je bagage of is je auto te klein? De bagageservice van PostNL haalt je koffers en tassen thuis bij je op en brengen ze rechtstreeks naar het vliegveld.

Vraag

Kan de Innovatie Studio helpen om te achterhalen of de behoefte er ook daadwerkelijk is bij klanten en of het logisch is dat PostNL deze service aanbiedt?

Oplossing

Met de Value Proposition Canvas brachten we goed in beeld welk probleem we gaan oplossen, hoe zij daar nu mee omgaan en welke klantkenmerken ze hebben. 

De inzichten hebben we verwerkt in een prototype die we met een aantal respondenten zijn gaan testen om de eerste learnings op te doen. De verschillende hypotheses/aannames die we hadden konden hiermee direct gevalideerd en getest worden. Op deze manier konden we klanten nog beter begrijpen en onze prototype nog beter maken wat resulteert in een campagne pagina.

Met de campagne pagina die vooralsnog opgezet is om te leren ipv leadgeneratie, wilden we antwoord krijgen op vragen als:

Heeft de service bestaansrecht zonder check-in mogelijkheid?

We bieden twee opties waardoor we de interesse voor het laten inchecken van bagage konden meten op basis van het klikgedrag.

Moeten we de service direct uitbreiden naar meerdere luchthavens?

We hebben een module gebouwd waarmee je je prijs kan berekenen. Hier stellen we de volgende vraag: “Vanaf welke luchthaven vlieg je?”.

Hoe kort van te voren voor een reis ontstaat de interesse?

In dezelfde module waarmee je je prijs kan berekenen stellen we ook de vraag “Wanneer vlieg je?”.

Resultaat

Door je hypotheses te valideren óf, wanneer de hypothese niet gevalideerd kon worden, je hypothese aanpassen en opnieuw testen kom je langzaam maar zeker tot een MVP gebaseerd op gevalideerde hypotheses. 

De eerste resultaten zien er daarom ook goed uit en ook de eerste klanten die al van de service gebruik hebben gemaakt reageren super enthousiast! Bij livegang zijn we eveneens direct goed opgepikt door verschillende media als NOS, BNR, Qmusic (radio) en Volkskrant, Telegraaf, Emerce, Parool, nu.nl (nieuws/kranten). 

Op dit moment gaan we naar fase 3 en experimenteren we om het risico te verkleinen middels de Lean Start-up methode en testen we de behoefte om ook de terugreis te verzorgen.