Menu

Zo geeft PostNL invulling aan social return

Samenwerking met WVS en gemeenten levert sociale bijdrage


Bij aanbestedingen spelen zaken als duurzaamheid en sociaal beleid een steeds grotere rol. Social return is daarbij een belangrijke pijler. Hiermee stimuleren overheden werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Ook PostNL vindt social return belangrijk en werkt bijvoorbeeld nauw samen met leerwerkbedrijf WVS. En dat is waardevol voor alle betrokkenen.

In negen West-Brabantse gemeenten helpt Leerwerkbedrijf WVS mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan passend werk. Bijvoorbeeld in de groenvoorziening, schoonmaakwerk en het bezorgen van pakketten en post. Zo helpt het WVS-onderdeel ‘Business Post West-Brabant’ bij de postbezorging van PostNL. En helpt PostNL hen bij de post die zij niet zelf kunnen bezorgen.

Agmaja & Anne

Klanten komen zelf langs

Agmaja Kolman is accountmanager Business Post en concentreert zich op het contact met klanten: “Je merkt dat bedrijven steeds meer maatschappelijk betrokken willen ondernemen. Of het nu om gemeenten, onderwijs- en zorginstellingen of andere bedrijven gaat. De meeste klanten vinden ons dan ook via warme aanbevelingen. En we worden steeds bekender in West-Brabant. Je ziet dat klanten echt heel graag met ons samenwerken; sommigen komen de post zelf bij ons langsbrengen omdat ze het zo leuk bij ons vinden.”

Sociale post

Operationeel Manager Anne Reinhoudt legt uit hoe het proces in grote lijnen werkt: “We halen bij klanten de post op, selecteren en sorteren, en doen vervolgens de bezorging. De post die WVS niet zelf kan bezorgen, wordt bezorgd door PostNL. Daarnaast zijn zij voor ons een opdrachtgever, wij bezorgen in twaalf wijken voor hen de post.” Op deze manier biedt PostNL passend werk voor onze doelgroep. Agmaja vult aan: “Klanten weten dat wij samenwerken met PostNL en elkaar versterken. Onze klanten kiezen bewust voor ons en investeren graag in mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ze bouwen ook echt een persoonlijke band met onze bezorgers op.”

Samen in pakketten

Naast de postverwerking helpt WVS ook mee aan de sortering en bezorging van pakketten. Anne: “Dit doen we exclusief voor PostNL. Bijvoorbeeld in het depot in Breda. Daar werken onze mensen mee aan het ochtendproces; het opvoeren van de pakketten op de lopende band. Daarbij zijn onze eigen mensen en leidinggevenden te gast op het depot. Onze medewerkers zijn supertrots op hun werk en dat ziet PostNL ook. Het is heel mooi en waardevol werk.” Ook Agmaja is enthousiast over de samenwerking: “We werken al jaren heel fijn samen met PostNL en kennen elkaar goed.”

Werk op maat

Anne legt uit waarom het werk van WVS én de samenwerking met PostNL zo belangrijk is voor de gemeenten: “Veel van de mensen die wij begeleiden hebben meer tijd nodig om iets leren. Wij kunnen deze mensen helpen en opleiden, zodat ze uiteindelijk doorstromen naar betaald werk. Zo voorkom je dat ze in de bijstand komen.” Dat is maatwerk, vertelt Anne: “Wij kijken naar iemands mogelijkheden en ambities en hoeveel begeleiding daarbij nodig is. En omdat mensen bij ons in vaste dienst komen, halen we veel druk weg - van zowel onze opdrachtgevers als bij de mensen zelf.”

Maatschappelijke winst

“Wij hebben mensen met allerlei uitdagingen in dienst. Of het nu gaat om een psychische stoornis, een schuldenlast of een leerachterstand. Ook werken we met statushouders, die vaak problemen met de taal hebben. Al deze mensen leren bij ons een vak en draaien mee in de maatschappij.” Waarom dat zo belangrijk is? Anne: “Het is voor de mensen zelf heel fijn. Ze maken onderdeel uit van de samenleving en voelen zich waardevol. Aan de andere kant voorkom je dat mensen verder in de problemen komen of een extra beroep moeten doen op de zorg of sociale voorzieningen.” Agmaja: “En je ziet ze groeien. Mensen die eerst repeterende, eenvoudige werkzaamheden verrichtten, worden nu opgeleid tot bijvoorbeeld volwaardig postbezorger.”

Social return voor bedrijven

Ook voor bedrijven is social return interessant. Anne: “Sommige werkzaamheden kunnen prima door ons gedaan worden. Denk aan conciërge-achtige taken. Koffie rondbrengen. De telefoon opnemen. Als je medewerkers dat niet zelf hoeven te doen, kunnen zij zich richten op hun kerntaken.” Maar er speelt nog een groter belang, vindt Anne: “Bedrijven hebben een maatschappelijke taak en moeten een doorsnede van de samenleving zijn. Daar horen allerlei mensen bij. Dat gaat over inclusiviteit. Dat wordt ook gestimuleerd door de overheid.”

Gemeente Roosendaal

“Het hoofdkantoor van WVS is gevestigd in de gemeente Roosendaal, een van de negen gemeenten die eigenaar zijn van WVS.” vertelt Anne. “In deze gemeente zijn de laatste jaren veel logistieke bedrijven gevestigd waardoor de werkgelegenheid is toegenomen. Dit biedt perspectief om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt door middel van training te begeleiden naar werk in de logistieke sector. De samenwerking met PostNL is hier een goed voorbeeld van.”



Meer weten over de samenwerking tussen WVS en PostNL?
Bel ons op 088 – 86 86 820 (van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur).