Menu
Verkiezingen case Ede Henk van den Boom

“Iedereen moet

kunnen stemmen”

Henk van den Boom, gemeente Ede

Post in verkiezingstijd

Gemeente Ede kiest voor PostNL

Rond de verkiezingstijd zijn gemeentes in Nederland verantwoordelijk voor de verspreiding van stempassen en kandidatenlijsten via de brievenbus. PostNL verstuurt de kandidatenlijsten via geadresseerde post, een duurzame manier om een juiste bezorging na te streven. De gemeente Ede is één van de gemeentes die de bezorging van haar verkiezingspost aan PostNL uitbesteedt. Twee woordvoerders vertellen waarom.

Post in verkiezingstijd

Gemeente Ede kiest voor PostNL

Rond de verkiezingstijd zijn gemeentes in Nederland verantwoordelijk voor de verspreiding van stempassen en kandidatenlijsten via de brievenbus. PostNL verstuurt de kandidatenlijsten via geadresseerde post, een duurzame manier om een juiste bezorging na te streven. De gemeente Ede is één van de gemeentes die de bezorging van haar verkiezingspost aan PostNL uitbesteedt. Twee woordvoerders vertellen waarom.

Acht procent minder papier

“Het scheelt natuurlijk best wat verspilling van papier”, zegt Siebe Visser, adviseur op het gebied van duurzaamheid in de gemeente Ede. De gemeente kent zo’n 45.000 adressen, waarvan een geschatte 3.500 bedrijfspanden. “Huis-aan-huis levering van de kandidatenlijsten zorgt voor zo’n acht procent aan onnodige bezorgingen. Lijsten die op adressen geleverd worden die niet nodig zijn, worden weggegooid. Dit omdat er bijvoorbeeld lijsten bij bedrijfspanden worden bezorgd in plaats van bij enkel huisadressen.”

Niet alleen de papierstapel slinkt, ook het aantal gereden kilometers gaat drastisch omlaag als bezorgen niet meer op een huis-aan-huis basis plaatsvindt. Bezorgers hoeven dan namelijk niet naar bepaalde afgelegen delen van een gemeente te rijden, waar geen stemgerechtigden wonen. “Ook dat past enorm bij de waarden van onze gemeente”, aldus Visser. “Wij ontmoedigen bijvoorbeeld ook verkeer in het centrum, en proberen duurzame mobiliteit overal te stimuleren.”

Hoge kwaliteit

De stempassen zijn officiële, moeilijk te vervangen documenten waar niets mis mee mag zijn. PostNL traint zijn medewerkers om de te leveren post zo goed mogelijk te behandelen, om zo te zorgen dat alles onbeschadigd geleverd wordt. Het is slechts één van de stappen die PostNL neemt om het hele proces zo gestroomlijnd mogelijk te maken.

En dat kan PostNL doen doordat de logistieke keten vrijwel geheel in eigen handen is. Doordat het drukwerk niet tussen verschillende bedrijven heen en weer hoeft worden vervoerd, behandelen zo weinig mogelijk mensen de producten. Dat komt uiteindelijk de bezorgstaat van de producten ten goede, maar draagt ook bij aan het kostenplaatje. “Dat is, naast de constante kwaliteit, een reden dat we met PostNL zaken blijven doen”, zegt Henk van den Boom, afdelingsmanager publiekszaken bij de gemeente Ede. “Het feit is dat de ervaring met hen tot nu toe zó goed is, dat we niet eens overwegen met een andere partij te praten.”

Drukte rond verkiezingstijd

“Wij doen al jarenlang zaken met PostNL”, zegt Van den Boom. “De periode rondom de verkiezingen is voor ons een enorm drukke tijd. We besteden dan zaken uit, wanneer dat kan, maar alleen aan partners waar wij honderd procent op vertrouwen.”

Hij weet namelijk wat er kan gebeuren als je zaken uitbesteedt aan minder ervaren partners. “Ik ken een verhaal van een gemeente waarbij de invulformulieren, die normaal bij het stemhokje liggen, door de brievenbus kwamen. En de individuele stempassen bleven in dozen liggen die bij de stembureaus zouden komen. Dan haal je de voorpagina van de krant, en dat willen wij koste wat kost voorkomen. PostNL helpt ons daarbij.”

“Iedereen moet kunnen stemmen”

De noodzaak van een tijdige levering, en de goede staat van producten, is rond de verkiezingen nog groter dan normaal. Natuurlijk is het de norm dat alles ‘in orde’ is en dat mensen op tijd hun post krijgen, maar in het geval van de verkiezingen valt en staat het democratisch proces met de beschikbaarheid van de stempassen en kandidatenlijsten.

“Iedereen moet kunnen stemmen”, zegt Van den Boom daarom. “Tijdens de nationale verkiezingen is de opkomst al hoog in onze gemeente, maar dat wil niet zeggen dat het niet nog beter kan.” In geadresseerde post ziet hij vooral de waarde van aandacht die de poststukken krijgen. “We weten nu dat de kandidatenlijsten niet tussen andere folders terecht komen, en daardoor per ongeluk worden weggegooid. Als mensen beter weten op wie zij kunnen stemmen, zullen zij ook eerder geneigd zijn naar de stembus te gaan.”

Sleutelwoord: vertrouwen

Het voorkomen van missers en een nette, tijdige bezorging zijn voor Van den Boom de grootste drijfveer met PostNL in zee te blijven gaan. “Tot nu toe zorgden zij altijd dat al onze post op tijd geleverd werd, precies op de goede plek. In een perfecte staat. En mocht er eens iets misgaan, wiens fout dat ook was: zij staan klaar om ons te helpen. Wij vertrouwen op hen. Daar komt het op neer.”

Verkiezingspost kandidatenlijst

We helpen graag

We gaan graag aan de slag om jouw gemeente te helpen. En alles rondom de verkiezingspost in goede banen te leiden. Zodat jij je volledig kunt richten op de verkiezingen zelf.

Direct regelen?

Geen probleem. Neem contact op met je accountmanager of bel 088 ‑ 868 68 72. We helpen je graag op werkdagen tussen 08.00 en 19.00 uur.