Gemeente Lelystad

"Het is heel fijn dat PostNL

zo groen mogelijk bezorgt."

Brigitte Bonte en Daniëlle Wentink Gemeente Lelystad

Alle inwoners de juiste stempas op de afgesproken tijd

In Lelystad vertrouwen ze daarvoor op PostNL

De voorbereidingen zijn een half jaar van tevoren al in volle gang, zodat alle 60.000 kiesgerechtigde inwoners van Lelystad straks op tijd hun stempassen en kandidatenlijsten voor de Provinciale Staten- en Waterschapsverkiezingen op de deurmat hebben liggen. “Gelukkig is dat vorig jaar prima gegaan met PostNL.”

“Onze gemeente heeft ongeveer 82.000 inwoners en we hebben 42 stembureaus, dus het is altijd een hoop werk om alles voor elkaar te krijgen,” zegt Brigitte Bonte. “We beginnen in september met de voorbereidingen voor de verkiezingen in maart. We kijken welke stemlokalen we kunnen gebruiken, sommige schrijven we aan, bij andere gaan we langs. Er zijn nieuwe ontwikkelingen in de wetgeving waar we rekening mee moeten houden. Én we moeten natuurlijk de stempassen en kandidatenlijsten versturen.”

Grote uitdaging

Dat komt voor Lelystad neer op 60.000 inwoners die mogen stemmen en dat mag je gerust een uitdaging noemen. Daniëlle Wentink: “Dat iedereen de stempas op tijd binnen heeft op het juiste adres, is de grootste uitdaging. Je moet er niet aan denken dat stempassen niet of te laat aankomen en dat daardoor stemmen verloren gaan. Gelukkig hebben we dat met PostNL nog nooit meegemaakt.”

Groen bezorgd

Vorig jaar gebruikte de gemeente Lelystad voor het eerst Mijn Post in de PostNL-app bij de verkiezingspost. Ze stelden voor burgers een herinnering in op de dag van de verkiezingen en stuurden ze voor meer informatie direct door naar de website van de gemeente. Bonte: “We gaan de PostNL-app zeker weer gebruiken bij de komende verkiezingen, want alle middelen die het voor inwoners makkelijker maken om te gaan stemmen, zijn welkom.” Makkelijk en duurzaam staan hoog in het vaandel in Lelystad. “Het is heel fijn dat PostNL zo groen mogelijk bezorgt,” zegt Wentink, “want dat vinden we als gemeente heel belangrijk.”

Vast aanspreekpunt

Samenvattend is het een spannende tijd voor de dames. “Ik heb er wel altijd even stress van,” geeft Wentink toe, “en ik ben altijd weer blij als de brief op mijn eigen deurmat valt, dan weet ik dat het goed gegaan is. PostNL neemt ons veel werk uit handen en we kunnen erop vertrouwen dat het goed gaat. We hebben een vast aanspreekpunt en dat is fijn.” Ook Bonte is tevreden. “Ja, ik zou PostNL zeker aanraden aan andere gemeenten, want ze doen hun werk goed en denken met je mee. Ik ben blij als het straks weer allemaal achter de rug is en het goed is gegaan. Voor ons is het geslaagd als er geen gekke dingen gebeuren bij het bezorgen en we geen hertelling hebben.”