Sprinttips

De eindejaarssprint

is weer begonnen!

Hoe maak je je eindejaarssprint legendarisch?

Check de sprinttips

Dat we de finish gaan halen, dat weten we zeker. Maar hoe zorgen we dat we met z’n allen het maximale uit deze eindejaarssprint halen? De tips op een rijtje.

Sprinttip 1

Bouw je eindsprint goed op

Door je eindsprint goed op te bouwen zorgen we samen voor minder piekbelasting. Zo kunnen we jouw pakketten en post op tijd verwerken, bezorgen en zijn jouw klanten tevreden.

  • Spreid je salesacties zoveel mogelijk van november tot januari.
  • Aan het einde van de week hebben we meer ruimte voor (brievenbus)pakketten, probeer daar rekening mee te houden.
  • Lever je pakketten vroeg op de dag bij ons aan.
  • Lever je pakketten ook op zondag bij ons aan.
Sprinttip 1

Zorg voor een goede wedstrijdvoorbereiding

Zo zorgen we er samen voor dat we jouw zendingen goed en op tijd bij jouw klanten kunnen bezorgen. En omdat je jouw klanten op ieder moment inzicht geeft in de status van hun bestelling zorgt dit voor minder drukte bij je klantenservice.

  • Meld extra volume voor je pakketten tijdig bij ons aan en houd rekening met de deadline per piekweek.
  • Meer volume voor post en brievenbuspakjes? Informeer je accountmanager.
  • Ook extra rolcontainers nodig? Vergeet ze niet aan te vragen.
  • Geef tijdig een zo goed mogelijke planning aan ons door.
  • Maak gebruik van onze notificatieservice om je klanten zo goed mogelijk te informeren.
  • Zet de bezorgoptie ‘Ophalen op een PostNL-punt’ aan.
Sprinttip 3

Ken de internationale spelregels

Een zending naar het buitenland gaat soms net even anders. Maar met de juiste kennis en informatie gaat dit net zo soepel als binnen Nederland.

  • Verwijs op je website naar de drop off locaties voor internationale retouren.
  • Let goed op de juiste adressering per land. Want de regels kunnen per land verschillen.
  • Zorg voor een stevige verpakking om beschadigingen te voorkomen.
Sprinttip 4

Train op het onderdeel 'retouren'

Maak het je klanten zo eenvoudig mogelijk om hun bestelling te retourneren. Zo zorg je voor meer tevreden klanten en dus ook meer terugkerende klanten!

  • Verleng je retourtermijn naar minimaal 30 dagen.
  • Zorg dat je (internationale) retourbeleid duidelijk is voor jouw klanten.
  • Zorg dat je in de eindejaarsperiode genoeg capaciteit hebt om je (internationale) retouren te verwerken.
  • Lees alle overige tips & tricks over retouren in ons digitale magazine.
  • Gebruik de adrescheck om onnodige retouren te voorkomen.
Sprinttip 5

Geef het stokje goed door

Geef het stokje op de juiste manier aan ons door, dan doen wij de rest!

  • Verpak al je pakketten zo klein en efficiënt mogelijk.
  • Zorg dat al je zendingen op tijd klaar staan.
  • Benut de ruimte in de rolcontainer optimaal.
  • Lever pakketten met afwijkend formaat apart aan.
  • Splits de pakketten voor België.
  • Zorg dat de (print)kwaliteit van je verzendlabel en barcode op orde is.
  • Plak je verzendlabel op de grote zijde aan de bovenkant van je pakket.
  • Grote partijen brievenbuspakjes of post zonder track & trace? Zorg voor een codeerregel.
Sprinttip 5

Houd iedereen op de hoogte van de laatste stand

Een tevreden klant komt graag nog eens bij je terug. Dus houd je klanten goed op de hoogte van het moment van bezorging. Dit zorgt ervoor dat je je (internationale) bezorgbelofte kunt nakomen en dat de ontvanger tevreden is.

  • Gebruik onze zakelijke track & trace-module.
  • Vermeld bij het voormelden ook altijd het e-mailadres van de ontvanger.
  • Attendeer je klanten op het gemak van de PostNL-app. De plek waar je al je PostNL-zaken in een handomdraai regelt!
  • Gebruik e-mailnotificatie om je klanten te informeren.

Zelf online je haalafspraken regelen

Mijn PostNL geeft je nu meer inzicht én controle. Vraag snel extra volume aan of annuleer een haalafspraak. Ook vind je een overzicht van al je haalafspraken terug. Je ziet in welk tijdvak we je zendingen komen ophalen en hoeveel rolcontainers voor jou gepland staan.

Verstuur je naar het buitenland?

Laat je buitenlandse klanten weten dat ze rekening moeten houden met een aangepaste bezorgtijd. Door minder internationaal transport en de piekdrukte zijn bestellingen mogelijk langer onderweg dan je gewend bent. Bekijk de actuele status per land en meld je aan voor alerts.