Menu
Phishing

Is een e-mail of sms

wel van PostNL?

Bekijk de laatste valse mails en sms'jes
Voorbeelden

Een valse e-mail of sms ontvangen

Hoe herken je phishing of smishing?

Ontvang je een bericht van ons dat je niet vertrouwt? Grote kans dat dit bericht niet door ons is gestuurd, maar door internetcriminelen. Ze willen jouw gegevens stelen of virussen plaatsen op je computer. Dit soort e-mails wordt ‘phishing’ genoemd. Een valse sms noemen we 'smishing'.

Een valse e-mail of sms ontvangen

Hoe herken je phishing of smishing?

Ontvang je een bericht van ons dat je niet vertrouwt? Grote kans dat dit bericht niet door ons is gestuurd, maar door internetcriminelen. Ze willen jouw gegevens stelen of virussen plaatsen op je computer. Dit soort e-mails wordt ‘phishing’ genoemd. Een valse sms noemen we 'smishing'.

Wat je moet doen met een valse e-mail of sms

Denk je dat je een valse e-mail of sms hebt ontvangen? Klik dan niet. Op deze pagina vind je de voorbeelden van de laatste phishing e-mails of sms'jes die bij ons bekend zijn. Staat de mail of sms er niet bij? Stuur hem dan door naar phishing@postnl.nl. Zo blijven wij op de hoogte en kunnen we anderen waarschuwen. Ook kan je dit melden bij de Fraudehelpdesk.

Toch geklikt?

Dan is het verstandig om je computer of telefoon meteen op te schonen met een virusscanner die up-to-date is. Als je computer al besmet is, dan kan je met de juiste ondersteuning/programma’s een back up-versie op je computer laten zetten. Als je door de phishingmail of sms financiële of andere schade hebt opgelopen, is het verstandig om aangifte van fraude te doen bij de landelijke politie op telefoonnummer 0900 - 8844.

5 tips voor het herkennen van phishing of smishing

Met de volgende 5 tips herken je een phishing e-mail of sms.

Tip 1: Controleer het afzendadres

LET OP: Momenteel versturen internetcriminelen phishing mails welke afkomstig lijken van onze mailadressen (die hieronder genoemd staan). Wij hebben hiervoor beveiliging ingericht, maar het is aan de mailprovider om juist om te gaan met deze beveiliging. Het lijkt erop dat de mails momenteel vooral bij Hotmail-, Outlook- en Live-mailadressen aankomen (in de inbox of de ongewenste map). Kijk dus ook goed naar de andere tips en verwacht je geen pakket of vertrouw je het niet, valideer de mail dan eerst bij ons. Als de mails in je inbox aankomen adviseren we om het spamfilter aan te zetten.

Je kan onze e-mails herkennen aan het afzendadres dat eindigt op ‘postnl.nl’. Het afzendadres vind je in het ‘van-veld’ van de e-mail. Je bekijkt het volledig afzendadres door jouw cursor op het afzendadres te plaatsen zonder te klikken. Herken je het adres niet? Dan kan je ervan uitgaan dat het een valse e-mail is. Heb je de mail ontvangen in de spambox, dan is de kans ook groot dat dit een valse e-mail is. E-mail van ons ontvang je namelijk altijd vanaf een e-mailadres eindigend op ‘postnl.nl’ of vanaf één van de volgende afzendadressen:

  • noreply@postnl.nl
  • account@postnl.nl
  • noreply@notificatie.postnl.nl
  • noreply@informatie.postnl.nl
  • noreply@edm.postnl.nl
  • noreply@extra-at-home.postnl.nl
  • onlineservice@informatie.postnl.nl
  • zakelijkefactuur@facturen.postnl.nl
  • noreply@account.postnl.nl

Tip 2: Bekijk het taalgebruik van e-mails, sms'jes én websites kritisch

Het taalgebruik van valse e-mails of sms'jes wordt steeds beter, maar toch zitten er soms spel- en stijlfouten in. Ook is de e-mail of sms in de meeste gevallen niet aan jou persoonlijk gericht. Als je wilt weten waar je pakket precies is, log dan veilig in op de persoonlijke PostNL-omgeving of kijk in de PostNL App.

Tip 3: Controleer het adres van de website

In een valse e-mail wordt vaak de echte link verborgen in een woord of zin die je naar een onbetrouwbare website stuurt. Zo zie je niet meteen waar de link naartoe gaat. Dit wordt een ‘deeplink’ genoemd. Het is dé manier om een virus te laten downloaden. Om een link te controleren sleep je de cursor over deze link zonder te klikken. De link verschijnt dan vanzelf in beeld. Klik dus niet op de link als je daarmee een onbekende website bezoekt. Links van PostNL eindigen altijd op ‘postnl.nl’, behalve bij onze afdeling Extra@Home. Hieronder vind je een lijst met links die gebruikt worden in de e-mails van PostNL. Je ziet deze links dus door met de muis op de link te staan zonder erop te klikken. Let op, deze lijst is niet uitputtend!

  • notificatie.postnl.nl
  • edm.postnl.nl
  • jouw.postnl.nl
  • email.postnl.nl
  • shop.postnl.nl
  • mijn.postnl.nl
  • extrahome.dirextion.nl

Tip 4: Controleer hoe je moet inloggen

Heb je op de link geklikt en verloopt het inloggen anders dan je gewend bent? Kijk dan in de adresbalk en controleer of je op de juiste website bent. Als dat niet zo is, log dan niet in en sluit direct de browser af.

Tip 5: Laat je niet overhalen

In valse e-mails word je vaak tot actie aangespoord doordat ze een tijdslimiet noemen. Zoals: “Betaal voor morgen, anders krijgt u extra kosten!”. Let goed op dit soort teksten die je onder druk zetten. Deel ook geen gegevens als je het niet vertrouwt.

Recente voorbeelden van Smishing

Let op:

Momenteel gaan er veel phishing sms'jes rond waarin de naam van PostNL misbruikt wordt. In deze sms'jes wordt aangegeven dat er een pakket of een aangetekende brief bezorgd wordt, maar dat de bezorgkosten nog betaald moeten worden. In de sms'jes staan elke keer verschillende links die verwijzen naar een zogenaamde betalingspagina (zie voorbeeld hieronder). Let op, dit zijn sms'jes van internetcriminelen die betalingsgegevens proberen te stelen. Trap hier niet in! Bij twijfel kunt u altijd een screenshot van de sms doorsturen naar phishing@postnl.nl

Pas op! Soms lukt het de internetcriminelen om de afzender van de echte sms’jes van PostNL na te doen, waardoor het neppe sms’je op je telefoon terecht komt bij eerdere sms’jes die wel echt van PostNL afkomstig waren. Dit heet spoofen. Hieronder zie je een voorbeeld daarvan.

Voorbeeld 16 september 2020

16092020-smishing-voorbeeld

Voorbeeld 11 september 2020

11092020 Smishing voorbeeld

Voorbeelden 2 september 2020

SMS smishing 02092020 1

SMS smishing 02092020 2

Voorbeeld 29 augustus 2020

Smishing 29-08-2020

Voorbeeld 19 augustus 2020

1908 smishing

Voorbeeld 17 augustus 2020

Phishing sms 17-8 2

Voorbeeld 16 augustus 2020

Phishing sms 16-8

Phishing sms 16-8 2

Voorbeeld 15 augustus 2020

Phishing sms 15-8

Phishing sms 15-8 2

Phishing sms 15-8 3

Voorbeeld 11 augustus 2020

Phishing sms 10-08-2020

Voorbeeld 10 augustus 2020

Phishing sms 10-08-2020

Voorbeeld 10 augustus 2020

Phishing sms 10-08-2020

Voorbeeld 10 augustus 2020

Phishing sms 10-08-2020

Recente voorbeelden phishing

Voorbeeld 18 september 2020

Voorbeeld 18 september 2020

Voorbeelden 11 september 2020

11092020 phishing 1
11092020 Phishing voorbeeld 2

Voorbeeld 6 september 2020

Phishing 06-09-2020

Voorbeeld 4 september 2020

Phishing 04-09-2020

Voorbeeld 2 september 2020

E-mail phishing 02092020

Voorbeeld 29 augustus 2020

Phishing 29-08-2020

Voorbeeld 25 augustus 2020

Phishing mail 25-8

Voorbeeld 25 augustus 2020

Phishing mail 25-8

Voorbeeld 17 augustus 2020

Phishing mail 17-8

Phishing mail 17-8 2

Voorbeeld 16 augustus 2020

Phishing mail 16-8

Voorbeeld 11 augustus 2020

12082020 phishing

Voorbeeld 11 augustus 2020

Voorbeeld 11 augustus 2020

Voorbeeld 10 augustus 2020

Phishing mail 10-08-2020

Voorbeeld 10 augustus 2020

Phishing mail 10-08-2020

Voorbeeld 6 augustus 2020

Phishing mail 06-08-2020

Wat wij doen om phishing te voorkomen

Valse e-mails, sms'jes en nepsites proberen wij op te sporen en uit de lucht te laten halen. Automatisch e-mails die criminelen met ons afzendadres naar je versturen, worden geblokkeerd door de grote e-mailproviders. Dit is wel afhankelijk van uw eigen e-mailprovider.

Meer informatie

Alles over veilig internetten en privacy online vindt u op veiliginternetten.nl.