Tijdelijke toeslag bestemmingen buiten Europa

Deze veelgestelde vragen zijn bestemd voor consumenten en klein zakelijke ondernemers die hun internationale zendingen aanbieden bij onze PostNL-punten of via jouw.postnl.nl. De Corona maatregelen die wereldwijd worden genomen hebben impact op onze internationale dienstverlening. Op een aantal bestemmingen bezorgen we helemaal niet meer en voor andere bestemmingen bieden we alternatief transport. Daar zitten vaak andere kosten aan vast. We zijn daarom genoodzaakt op per 17 april een tijdelijke toeslag te rekenen voor zendingen met bestemmingen buiten Europa (tariefzone Rest of World).
veelgestelde vragen toeslag voor bedrijven

Wat is de toeslag die ik nu moet betalen?

De tijdelijke toeslag per product staat in ons wijzigingsoverzicht. Dat vind je hier.

Waarom betaal ik ineens extra voor mijn zending naar het buitenland?

Op een aantal bestemmingen bezorgen we helemaal niet meer en voor andere bestemmingen bieden we alternatief transport. Voor alle bestemmingen buiten Europa geldt daarom per 17 april 2020 een toeslag. Deze bestemmingen zijn moeilijk bereikbaar sinds het coronavirus het internationale vliegverkeer grotendeels heeft stilgelegd. Aan het alternatieve transport zijn extra kosten verbonden, waardoor we genoodzaakt zijn om tijdelijk een toeslag in rekening te brengen.

In welke landen bezorgen jullie helemaal niet meer?

Op postnl.nl/isa vind je een actuele lijst van landen waar we momenteel niet bezorgen of bezorgen met vertraging.

Hebben andere postbedrijven in de wereld hier ook mee te maken?

Ja ook andere postbedrijven in de wereld hebben hiermee te maken. Sommige versturen helemaal niet meer naar landen buiten Europa. Andere rekenen ook een toeslag.

Geldt deze toeslag voor alle internationale zendingen?

De toeslag geldt alleen voor zendingen met bestemming buiten Europa waarop de tariefzone ‘Rest of World’ van toepassing is:

  • aangetekende zendingen
  • verzekerde zendingen
  • pakketten

Let op: de toeslag geldt niet voor een standaard brief gefrankeerd met postzegel. Hierop is de tariefzone ‘Internationaal’ van toepassing.

Waarom betaal ik ook meer voor een verzekerd pakket binnen Europa?

Wanneer een verzekerd pakket naar het buitenland kwijt of beschadigd raakt, betaalt PostNL een schadevergoeding aan de afzender. Het postbedrijf in het land van bestemming betaalt op zijn beurt een vergoeding aan PostNL. Veel postbedrijven binnen én buiten Europa hebben aangegeven vanwege de coronacrisis tijdelijk geen vergoeding meer te betalen. We willen ervoor zorgen dat jij als klant nog steeds gebruik kan maken van deze verzendoptie. Voor verzekerd versturen geldt daarom ook een tijdelijke toeslag bínnen Europa.

Welke alternatieve vormen van transport gebruiken jullie precies?

Normaal gesproken gaat post mee met passagiersvluchten. Nu zijn we veelal aangewezen op vrachtvliegtuigen. Het tarief voor vrachtvluchten ligt aanzienlijk hoger.

Loopt mijn zending nu vertraging op?

Los van de toeslag bestaat de kans dat je zending vertraging oploopt. Als gevolg van de coronacrisis nemen veel landen maatregelen die van invloed zijn op de bezorging van post en pakketten. In sommige landen buiten Europa kunnen we door de coronacrisis helemaal niet meer bezorgen, en voor sommige landen hebben we een alternatief gevonden. Op postnl.nl/isa vind je de meest actuele informatie over bezorging in het buitenland.

Tot wanneer geldt deze toeslag?

Die geldt zolang we aangewezen zijn op andere vormen van transport als gevolg van het beperkte vliegverkeer. Zodra wij onze normale dienstverlening kunnen hervatten, zullen wij deze toeslag uiteraard afschaffen. Wij informeren hierover op onze website.

Is de toeslag voor alle zendingen gelijk?

Nee, de toeslag is afhankelijk van het soort zending en het gemiddelde gewicht: Tabel toeslagen per product voor zone Rest of World (ROW). Op www.postnl.nl/tarieven vind je een overzicht per product.