Veelgestelde vragen

Voorbeelden van phishing

Phishing is er in allerlei soorten en maten. Regelmatig verschijnen er weer nieuwe nepberichten. We helpen je graag bij het herkennen! Hieronder zie je 3 voorbeelden van nepberichten. Op de pagina van Fraudehelpdesk vind je altijd de nieuwste voorbeelden van phishing.

Voorbeelden van phishing

Berichten of betaalverzoek van PostNL

Bij PostNL sturen we verschillende berichten. Bijvoorbeeld een melding dat je pakket onderweg is of een verzoek om inklaringskosten te betalen. Ook vragen we weleens of je mee wil doen aan een klantonderzoek.

Tip: installeer de PostNL-app en maak een account aan. Zo weet je altijd zeker dat je veilig kunt betalen!

E-mail over inklaringskosten

Moet je inklaringskosten betalen, dan verwijzen we altijd eerst naar onze track & trace-pagina. Als je daar je track & trace-code invult, kun je de factuur bekijken en veilig betalen. We vragen je nooit in een e-mail of sms om te betalen via een betaallink. Doe dit dan ook niet! Open de app of ga naar onze track & trace-pagina.

Betaalverzoek van PostNL

Twijfel je over het bericht met een betaalverzoek dat je van PostNL hebt gekregen, bijvoorbeeld om portokosten te betalen? Het is goed om altijd alert te zijn. Zo weet je dat je veilig kunt betalen: 

  • We sturen je geen betaalverzoek via sms. Je krijgt alleen een sms van ons als we je e-mailadres niet hebben. In de sms staat alleen de barcode van de zending en het verzoek om zelf naar de track & trace-pagina te gaan. Daar kun je zelf de zending opzoeken en betalen. 
  • In onze e-mail met betaalverzoek staat een knop die je naar de track & trace-pagina stuurt. Je hebt daar een barcode van je zending en de postcode nodig. Daarna kun je de factuur inzien en betalen via iDEAL of creditcard. In de e-mail staat ook de barcode van de zending. Je kunt natuurlijk ook zelf naar de website van PostNL om daar de informatie in te vullen.