Menu

Veelgestelde vragen

Reset wachtwoorden PostNL-account uit voorzorg

Onlangs is er een poging gedaan om toegang te krijgen tot gegevens van een klein deel van de particuliere klanten van PostNL. Om de kans dat de gegevens van deze PostNL-klanten in verkeerde handen vallen zo klein mogelijke te maken, hebben we extra beveiligingsmaatregelen genomen. We hebben het wachtwoord van deze PostNL-accounts uit voorzorg gereset, zodat derden geen toegang meer hebben tot deze accounts. We bekijken op dit moment mogelijke maatregelen om dit in de toekomst te voorkomen, voor zowel de lange als de korte termijn.

Heb je hierover een e-mail van ons ontvangen?

Als je hierover een e-mail van ons hebt ontvangen, heeft er mogelijk een onbevoegd persoon toegang tot je PostNL-account gehad. Daarom hebben we je wachtwoord gereset. Je kunt nu een nieuw wachtwoord aanmaken, zodat je weer toegang hebt tot je PostNL-account. Dit doe je via ‘wachtwoord vergeten’ op de inlogpagina.

Wat is er precies gebeurd?

Iemand heeft kennelijk een algemene database bemachtigd met e-mailadressen en wachtwoorden. Onlangs is geprobeerd om bij een klein deel van onze klanten met deze e-mailadressen en wachtwoorden in te loggen op jouw.postnl.nl. Op basis van wat we nu weten is dit ongeveer 2.000 keer gelukt. Om de kans dat de gegevens van deze PostNL-klanten in verkeerde handen vallen zo klein mogelijk te maken, hebben we extra beveiligingsmaatregelen genomen. We hebben het wachtwoord van deze PostNL-accounts uit voorzorg gereset, zodat onbevoegde personen geen toegang meer hebben tot deze accounts.

Is PostNL gehackt?

Nee. Er is met een database met e-mailadressen en wachtwoorden geprobeerd om in te loggen in de PostNL-accounts van een klein deel van onze klanten. Deze komt niet bij PostNL vandaan, maar vinden hackers op het internet.

Wat heeft iemand met toegang tot mijn PostNL-account kunnen doen?

Heeft er iemand toegang gehad tot je PostNL-account? Dan heeft hij je bestelgeschiedenis en profielgegevens kunnen bekijken. Maak je gebruik van de functionaliteit Mijn Post in de PostNL-app? Dan heeft hij kunnen zien welke post er naar je onderweg was. Daarnaast heeft hij pakketten kunnen herrouteren.

Ik vermoed dat iemand misbruik heeft gemaakt van mijn PostNL-account. Wat moet ik nu doen?

Als je misbruik vermoedt, neem dan zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice. Hieronder vind je de contactgegevens.

Wat kan ik nu doen?

Je kunt nu een nieuw wachtwoord aanmaken, zodat je weer toegang hebt tot je PostNL-account. Dit doe je via ‘wachtwoord vergeten’ op de inlogpagina. Gebruik je precies hetzelfde wachtwoord ook voor een ander account, bijvoorbeeld een e-mailaccount of account voor sociale media? Verander dat wachtwoord dan ook meteen.

Wat gaat PostNL nu doen om dit in de toekomst te kunnen voorkomen?

We bekijken op dit moment mogelijke maatregelen voor zowel de lange als de korte termijn. We kunnen uit veiligheidsoverwegingen niet op de details ingaan.

Anderen bekeken ook: