Menu

Veelgestelde vragen

Pas op voor fraude aan de deur

Oplichters doen zich vaak voor als bezorgers om pinpassen, geld of bankgegevens te stelen. Ze vragen je bijvoorbeeld om aan de deur te pinnen voor een pakket. Of ze proberen met een smoes binnen te komen en je te beroven. Vooral ouderen zijn vaak het slachtoffer van dit soort ‘babbeltrucs’. Dus staat er iemand aan de deur die je vraagt om te betalen? Dan moeten er meteen alarmbellen gaan rinkelen. Onze bezorgers zullen hier namelijk nooit om vragen*. Op deze pagina geven we een aantal tips hoe je fraude aan de deur kunt voorkomen én een voorbeeld van een veelgebruikte babbeltruc.

* Enige uitzondering zijn onze bezorgers van Extra@Home, die kunnen vragen om betaling bij bezorging en installatie van grote goederen (wasmachines e.d.). Dat is dan altijd van tevoren aangekondigd.

Zo voorkom je fraude aan de deur

  • Kijk wie er voor de deur staat voordat je opendoet (gebruik eventueel de kierstandhouder) 
  • Laat onbekenden niet binnen 
  • Vraag om legitimatie als je het niet vertrouwt 
  • Ga je even naar binnen om iets te halen? Doe dan de deur weer achter je dicht

Fraude melden

Ben jij of is een familielid slachtoffer van fraude? Doe dan altijd aangifte bij de politie.

Twijfel je of er sprake is van fraude? Heb je vragen of wil je ons op de hoogte brengen? Neem dan gerust contact met ons op. Onze contactopties vind je onderaan deze pagina.

Voorbeeld van een babbeltruc

Je wordt gebeld op de huistelefoon door iemand die zicht voordoet als pakketbezorger van PostNL. Hij geeft aan een pakketje voor je te hebben, waar nog een klein bedrag voor openstaat. Een halfuur later staat er iemand voor de deur in een PostNL-jas. Het voelt vertrouwd: er is gebeld en de jas is van PostNL. 

Vervolgens vraagt de bezorger je jouw bankpas op een telefoon te leggen en je pincode in te toetsen. De betaling mislukt en de medewerker biedt aan om te helpen, dus jij geeft je pas af. Zonder dat je het doorhebt verwisselt hij jouw pas met die van iemand anders. Ondertussen heeft hij je pincode op z’n telefoon. Jij neemt het pakket aan, waar later valse cadeaukaarten in blijken te zitten. 

Met deze bestaande babbeltruc zijn tientallen ouderen in Rotterdam opgelicht. Sommige slachtoffers kwamen er pas weken later achter, waardoor er duizenden euro’s zijn afgeschreven. De omgewisselde passen bleken vaak geblokkeerde passen van vorige slachtoffers te zijn.

Anderen bekeken ook: