back

Ik heb een andere vraag

Is de e-mail die ik heb ontvangen afkomstig van PostNL?

Heeft u een e-mail ontvangen die u niet vertrouwt? Controleer dan eerst het e-mailadres van de afzender. Dit doet u door te (dubbel)klikken op de naam van de afzender.

Eindigt het afzenderadres niet op postnl.nl (noreply@postnl.nl, noreply@notificatie.postnl.nl enz.)? Dan heeft u vrijwel zeker een ‘phishing mail’ ontvangen. Dit zijn e-mails waarmee internetcriminelen u gegevens proberen te ontfutselen. Of uw computer besmetten met een virus. Ze lijken soms net echt. Oppassen dus!

Eindigt het afzenderadres wel op postnl.nl, dan betekent dat niet altijd dat u de e-mail kunt vertrouwen. E-mailadressen kunnen namelijk worden vervalst. Hieronder daarom enkele tips om u te helpen valse e-mails te herkennen.

Valse e-mails herkennen

Het is soms heel moeilijk om valse e-mails te herkennen. Maar in de volgende gevallen moeten er alarmbellen bij u gaan rinkelen:

1. De afzender heeft gegevens van u nodig.

Bijvoorbeeld om een pakket bij u te kunnen bezorgen. Of omdat u in de prijzen bent gevallen. Bij PostNL vragen we u nooit op deze manier naar uw persoonlijke gegevens. Ga dus nooit in op dit soort verzoeken!

2. U wordt onder druk gezet om snel te handelen.

Wat de aanleiding voor de e-mail ook is, er is maar weinig tijd. Heeft u een prijs gewonnen, dan moet u die “nu innen”. Een mooi aanbod is “slechts korte tijd geldig”. Of u moet “direct betalen” om nog meer kosten te voorkomen. Onthoud: haastige spoed is zelden goed!

3. Er staan spelfouten of andere taalfouten in de e-mail.

Vroeger stonden valse e-mails vaak bol van de taalfouten. Tegenwoordig is dat een stuk minder. Maar het blijft een sterke aanwijzing dat u een valse e-mail heeft ontvangen.

Valse e-mail ontvangen?

Heeft u een valse e-mail ontvangen, of twijfelt u nog? Stuur de e-mail dan door naar phishing@postnl.nl. We gaan dan voor u kijken of er inderdaad sprake is van phishing, en doen zo nodig aangifte voor u bij de Fraudehelpdesk. Bang dat u computer besmet is met een virus? Kijk dan op www.veiliginternetten.nl wat u kunt doen. Hier vindt u nog veel meer informatie over veilig internetten en privacy online.

Neem contact op



Chatten

Chat live met een van onze support medewerkers.

Het formulier wordt geladen

Klantenservice Consument

0900 0990 (lokaal tarief)
Ma-vr 08.30 tot 20.00 uur, za 09.00 tot 16.00 uur.

Klacht, vraag of suggestie

Gebruik hiervoor het contactformulier.
U ontvangt dan binnen twee werkdagen een reactie.
Kies overdag voor vragen en informatie één van de andere kanalen. Onze medewerkers staan dan direct voor u klaar.

Adres

Postbus 99180
8900 NA LEEUWARDEN