back

Ik heb een andere vraag

Waarom brengt PostNL soms inklaringskosten in rekening over zendingen waarover geen BTW en/of douanerechten hoeven te worden afgedragen?

Zendingen afkomstig van buiten de EU en welke door PostNL worden afgeleverd, kunnen worden onderverdeeld in een (standaard) postzending of een EMS (koeriers)zending. Voor een postzending die vrijgesteld is van BTW en/of douanerechten en waar geen aangifte voor is gedaan, brengt PostNL geen inklaringskosten in rekening. 

Voor een EMS zending die vrijgesteld is van BTW en/of douanerechten wordt in sommige gevallen toch inklaringskosten in rekening gebracht. Dat gebeurt indien de inhoud, waarde en overige gegevens van de zending niet duidelijk zijn en PostNL nader onderzoek moet verrichten. In dat geval schrijft PostNL de ontvanger aan om nadere gegevens met betrekking tot de zending te overleggen. De EMS zending wordt in afwachting op de gegevens opgeslagen.
Na ontvangst van de juiste gegevens is PostNL verplicht een aanvullende invoeraangifte te doen en worden de inklaringskosten in rekening gebracht bij de ontvanger om deze kosten te dekken. De verschillende werkwijze met betrekking tot de invoeraangifte van een postzending versus een EMS zending wordt door de Nederlandse Douanewetgeving bepaald. Een postzending kent een vereenvoudigde aangifte, terwijl bij een EMS zending een uitgebreide aangifte gedaan moet worden.

Neem contact op

Chatten

Chat live met een van onze support medewerkers.

Het formulier wordt geladen

Klantenservice Consument

0900 0990 (45 ct/per gesprek)
Ma-vr 08.30 tot 20.00 uur, za 09.00 tot 16.00 uur.

Klacht, vraag of suggestie

Gebruik hiervoor het contactformulier.
U ontvangt dan binnen twee werkdagen een reactie.
Kies overdag voor vragen en informatie één van de andere kanalen. Onze medewerkers staan dan direct voor u klaar.

Adres

Postbus 99180
8900 NA LEEUWARDEN