Menu

Pas op! Er worden op dit moment veel phishing berichten verstuurd. Vertrouw je het bericht niet? Check dan de voorbeelden hieronder of meld het: phishing@postnl.nl

Veelgestelde vragen

Phishing herkennen en melden

Soms ontvang je een e-mail of sms die afkomstig lijkt van PostNL, maar niet door ons is verstuurd. Een nepbericht dus, verstuurd door criminelen die jouw gegevens willen stelen. ‘Phishing’ heet dat. Deze nepberichten lijken soms nét echt. Oppassen dus! Op deze pagina lees je hoe je ze herkent, en wat je kunt doen als je er één ontvangt.

Tips om phishing te herkennen

Nepberichten herkennen blijft vaak knap lastig. Waar moet je zoal op letten? Hieronder geven we een aantal tips.

1. Controleer het e-mailadres van de afzender

2. Controleer het adres van de website

3. Werkt inloggen anders dan je gewend bent?

4. Wees scherp op spel- en andere taalfouten

5. Heeft de afzender van het bericht persoonlijke gegevens van jou nodig?

6. Haastige spoed is zelden goed!

Nepbericht ontvangen, wat nu?

Nergens op klikken en gauw weg met dat bericht, is het devies. Deel nooit en te nimmer persoonlijke gegevens. In sommige sms’jes word je gevraagd om een app te downloaden. Niet doen hoor. De échte PostNL-app kun je veilig downloaden in de Play Store (Android) of Appstore (IOS). Bij apps die nog maar kort beschikbaar zijn, is het verstandig om eerst de reviews te lezen van andere gebruikers.

Toch geklikt?

Dan raden we je aan om je computer of telefoon meteen te controleren met een up-to-date virusscanner. Heb je ergens je wachtwoord ingevuld? Wijzig dit dan zo snel mogelijk. Gaat het om bankgegevens? Neem dan direct contact op met je bank. Heb je per ongeluk een nep-app gedownload, verwijder deze dan en doorloop ook alle hierboven beschreven stappen. 

Heb je door phishing financiële of andere schade opgelopen? Doen dan altijd aangifte van fraude bij de politie via het telefoonnummer 0900 – 8844. Het kan ons allemaal overkomen, dus schaam je vooral niet.

Help ons phishing voorkomen

We doen ons best om nepberichten, -sites en -apps op te sporen en te blokkeren. Jij kunt ons hierbij helpen. Als je een nepbericht (of -website) ziet, stuur het dan naar phishing@postnl.nl. Zo kunnen wij anderen waarschuwen en voorkomen dat meer mensen slachtoffer worden.

Voorbeelden van phishing

Voorbeelden van smishing

Heb je nog vragen?

Meer over veilig internetten en online privacy lees je op veiliginternetten.nl.

Anderen bekeken ook:

Neem contact op



Chatten

Chat live met een van onze supportmedewerkers

Chatten

Deze berichten kunnen worden gebruikt voor trainings- en kwaliteitsdoeleinden. We gaan zorgvuldig om met uw privacy. Kijk voor meer informatie op onze privacyverklaring.



Klantenservice Zakelijk

088 - 868 68 68
Op werkdagen van 8.00 tot 19.00 uur.



Contact

Ik heb een vraag

Ga naar Vraagformulier.

Ik heb een klacht

Ga naar Klachtenformulier.

Deze gegevens kunnen worden gebruikt voor trainings- en kwaliteitsdoeleinden. We gaan zorgvuldig om met uw privacy. Kijk voor meer informatie op onze privacyverklaring.



Adres

Postbus 19100
2500 CC DEN HAAG

Deze gegevens kunnen worden gebruikt voor trainings- en kwaliteitsdoeleinden. We gaan zorgvuldig om met uw privacy. Kijk voor meer informatie op onze privacyverklaring.



Start een WhatsApp gesprek