Menu

Vooruitzichten

Vooruitzichten 2019

We verwachten dat de sterke groei in de e-commerce markt doorgaat en de belangrijkste pijler blijft voor het resultaat van Pakketten. We focussen op het groeipotentieel van onze activiteiten door de balans tussen volume, winstgevendheid en cash flow te verbeteren. We verwachten onze operationele efficiency te vergroten, dit zal deels negatief beïnvloed worden door de krappe arbeids- en transportmarkt. Om onze positie als het grootste bedrijf voor logistieke oplossingen in e-commerce in de Benelux te verstevigen ontwikkelen we onze dienstverlening verder, bijvoorbeeld in groeigebieden zoals Food en Pharma.

In Mail in Nederland blijven onze geadresseerde postvolumes dalen, met naar verwachting 8% tot 10% in 2019. Het effect hiervan wordt deels gecompenseerd door prijsverhogingen. Een belangrijk project is de overstap naar een model dat postvolumes gelijkmatig verdeeld over de week. Een grote verandering in ons business model, waardoor we onze organisatie kunnen aanpassen aan toekomstige volumedalingen. We verwachten kostenbesparingen te realiseren tussen € 45 en € 65 miljoen. Gebaseerd op het nieuwe conceptbesluit over aanmerkelijke markmacht passen we de verwachte impact van ACM maatregelen aan tot tussen € 50 miljoen en € 70 miljoen op jaarbasis, volledig zichtbaar in 2021.


Omzet

Marge

In € miljoenen

2018

outlook 2019

2018

outlook 2019

Parcels

1.555

+ low teens

117 (7,5%)

7,5% to 9,5%

Mail in the Netherlands

1.678

- mid single digit

93 (5,5%)

3% to 5%

PostNL Other / eliminations

(461)


(22)


Total

2.772

+ low single digit

188

170 - 200

Als gevolg van de aankondiging van 25 februari 2019 ‘PostNL en Sandd vormen samen één sterk landelijk postnetwerk voor heel Nederland’, kunnen de financiële outlook en het dividendperspectief voor 2019 wijzigen. De financiële gevolgen zijn uitgelegd in het separate persbericht en de presentatie.

Contact Investor Relations