Menu

Onze identiteit

Wij bieden de maatschappij en onze klanten betrouwbare en toegankelijke postdiensten en logistieke diensten. We zijn trots op onze geschiedenis en waar we voor staan: bijzondere momenten bezorgen voor iedereen. In 2018 hebben we onze ambitie en de principes die ons gedrag leiden opnieuw gedefinieerd: wat we doen, de klantbeleving waar we naar streven en hoe we samenwerken.

Onze operationele context

Wij spelen een belangrijke rol in de maatschappij als postale en logistieke dienstverlener. We hebben te maken met verschillende stakeholders die een belangrijke invloed hebben op de gebieden waar wij op focussen bij het creëren van langetermijnwaarde. Elke stakeholder besluit welke onderwerpen voor hem het meest belangrijk en relevant zijn. Samen kiezen we zorgvuldig de onderwerpen die materieel zijn en prioriteit moeten krijgen. Daarbij kijken we ook naar de impact van de concurrentie en het regelgevend kader op ons bedrijf en onze klanten.

Waardecreatie en strategie

Wij creëren duurzame waarde voor onze stakeholders door logistieke en postale diensten te leveren. Ons waardecreatiemodel illustreert ons proces van waardecreatie en omvat zowel financiële als niet-financiële aspecten.

  • Input en output kapitaal

    • Relationeel

    • Intellectueel en geproduceerd

    • Menselijk

    • Natuurlijk

    • Financieel

  • Doel en uitgangspunten

    • We bezorgen bijzondere momenten

    • Voor iedereen, aan iedereen

    • Alles, overal

    • Simpel, slim, samen

  • Activiteiten

    • Customer trust

      Collectie

    • Networks

      Sortering

    • People

      Bezorging

  • Strategische doelen

    • Help klanten groeien

    • Duurzame inzetbaarheid

    • Toegankelijke en betrouwbare postdienst

    • Winstgevende groei, duurzame cashflow

    • Impact op het milieu verminderen

  • Belangrijkste onderwerpen

    • Klantbeleving

    • Groei e-commerce

    • Afname postvolume

    • Toegankelijke en betrouwbare postdienst

    • Betrokken en bevlogen medewerkers

    • Emissievrije bezorging

    • Financiële resultaten

  • Uitkomst

    • Customer value

      Waarde voor onze klanten

    • Operational value

      Operationele waarde

    • Social value

      Sociale waarde

    • Enviromntal value

      Waarde voor het milieu

    • Financial value

      Financiële waarde

Waarde voor onze klanten

Het is onze ambitie om de favoriete bezorger van iedereen te zijn en om dagelijks miljoenen verzenders en ontvangers met elkaar te verbinden. In de huidige competitieve markt zijn loyale klanten essentieel voor ons succes. Daarom is de verdere verbetering van de klantervaring een kernonderdeel van onze strategie. Dit stelt ons in staat zowel de groei van e-commerce op te vangen als de de toegankelijkheid en betrouwbaarheid van de postdienst te waarborgen.

KlantbelevingZeer tevreden klanten: 30%2017: 41%
Bijdragen aan groei e-commerceOmzet gerelateerd aan e-commerce: 48%2017: 44%
Toegankelijke en betrouwbare postdienstKwaliteit postbezorging in Nederland: 95%2017: 95%

Operationele waarde

We opereren in een dynamische omgeving. Ons pakkettenbedrijf profiteert van de snelle groei van e-commerce, terwijl ons brievenbedrijf zich aanpast aan een jaarlijkse afname van postvolumes van ongeveer 10 procent. Tegelijkertijd vragen consumenten steeds meer om bezorgopties die zo veel mogelijk gemak bieden, met kortere bezorgtijden en grotere flexibiliteit. We bezorgen dan ook altijd en overal, waarbij we blijven focussen op onze operationele excellentie.

Bijdragen aan groei e-commerceAantal pakketten bezorgd: € 251 miljoen2017: € 207 miljoen
Beheersen afname postvolumeAantal brieven bezorgd: € 1.781 miljoen2017: € 1.994 miljoen
Beheersen afname postvolumeKostenbesparingen: € 48 miljoen2017: € 56 miljoen

Sociale waarde

De markten waarin we opereren veranderen snel, met gevolgen voor iedereen die bij en voor ons werkt. We streven ernaar een verantwoordelijk werkgever te zijn, die medewerkers in staat stelt hun volle potentieel te realiseren en het verschil te kunnen maken voor onze klanten. We hechten waarde aan onze sociale impact, of dat nu is als aanbieder van een bereikbare en betrouwbare postdienst of als werkgever van bijna 38.000 mensen.

Betrokken en bevlogen medewerkersMedewerkersbetrokkenheid: 65%2017: 67%
Betrokken en bevlogen medewerkersMedewerkersloyaliteit: 88%2017: 86%

Waarde voor het milieu

Als logistieke dienstverlener zijn we ons bewust van onze impact op het milieu. Omdat we in alle straten van Nederland en België bezorgen, willen we innovatieve oplossingen ontwikkelen die ons helpen onze impact op het milieu te verminderen. We willen de duurzaamste partij zijn in onze sector in de markten en landen waarin we actief zijn. Met emissievrije last mile bezorging in de Benelux in 2030. Om dit te bereiken, maken we samen met onze medewerkers, onze klanten, onze partners en onze leveranciers de hele bezorgketen duurzamer. Hiervan profiteren wij, onze partners en het milieu.


Emissievrije bezorgingCOefficientieindex: 38.62017: 40.2

Financiële waarde

Wij bieden korte- en langetermijn financiële waarde voor onze aandeelhouders, die daardoor rendement kunnen maken op hun investering. Daarom focussen we op solide financiële resultaten en een gezonde financiële positie.

Financiële prestaties en positieOmzet: € 2.772 miljoen2017: € 2.725 miljoen
Financiële prestaties en positieOnderliggend bedrijfsresultaat: € 209 miljoen2017: € 297 miljoen
Financiële prestaties en positieOnderliggend cash bedrijfsresultaat: € 188 miljoen2017: € 241 miljoen

Download het jaarverslag 2018 (pdf)