Terug naar home
Terug naar home

Health

Met slimme logistiek komt de zorg naar je toe

Maar liefst 70 tot 80 procent van de processen in de zorg zijn logistieke processen. Patiënten die van A naar B gaan, proceslogistiek of goederenlogistiek. ‘Die zaken pakt de zorgsector allemaal zelf op, terwijl dat niet altijd hun kerntaak is’, zegt Huub Zijlstra, sectormanager Health van PostNL. ‘We kunnen de patiënt en de zorgsector veel tijd besparen, als we zorgtaken scheiden van logistiek en service.’

Huub ziet een aantal grote trends in de zorgsector. Zo zullen nieuwe technologieën en innovaties meer mogelijk maken. Tevens beschikken we over meer data dan ooit. En de patiënt wil zelf verandering zien. ‘Nu is het nog zo dat zorg de patiënt ‘overkomt’, maar hij wordt steeds mondiger en gaat meer eisen stellen. De patiënt vraagt zich af: wanneer krijg ik volledig grip op mijn zorgproces?

Om mee te gaan met de ontwikkelingen, zouden zorgpartijen nieuwe partnerschappen moeten aangaan, vindt Zijlstra. ‘Ze hoeven niet zelf het wiel uit te vinden, maar kunnen juist aanhaken bij wat al beschikbaar is. PostNL kan de stromen van en naar het ziekenhuis optimaliseren. Eigenlijk doen we dat al: we zorgen voor bezorging van de bevolkingsonderzoeken, bezorgen afnamesets bij de consument, verzorgen de diagnostische retourzending naar het lab en bezorgen ook hulpmiddelen thuis. Zelfs over de drempel, als mensen moeilijk ter been of ziek zijn en een helpende hand kunnen gebruiken. Ook leveren we medicatie onder de juiste condities, zoals op de juiste temperatuur, bij de patiënt en in gewenst tijdvakken. Wij brengen de zorg dus al thuis, maar zien dat het beter kan. Samen kunnen we de hoge kwaliteit van zorg behouden en tegelijkertijd de patiënt nóg beter van dienst zijn.’

In 2018 is PostNL gestart met een health team om sneller en effectiever in te spelen op de veranderingen in de zorgmarkt. Hierbij focust het team zich op vier domeinen: Pharma, Medische hulpmiddelen, Diagnostiek en Personal Care.

  • De huidige marktpositie van PostNL in de zorg helpt ons om in te spelen op de ontwikkelingen in de markt. 
  • PostNL biedt zorgoplossingen op maat door de verschillende competenties van onze netwerken te combineren. 
  • De komende periode wordt gefocust op: Realisatie van verdere groei op thuisbezorging van zorgproducten.
  • Creëren van nieuwe mogelijkheden om de zorgconsument in regie te brengen over zijn zorgproces. 
  • Bouwen van partnerships met zorginstellingen. 
  • Ontwikkeling van nieuwe proposities voor medicijnbezorging en over-de-drempel-services.