De groei van e-commerce

Slimmer, sneller, eenvoudiger verzenden en ontvangen

PostNL breidt foodbezorging verder uit

21 februari 2017

PostNL gaat voortaan zeven dagen per week foodproducten bezorgen met het speciale foodnetwerk. PostNL bezorgt voor verschillende aanbieders boodschappen, maaltijdboxen en speciaal-producten zoals vlees en sportvoeding.

Lees meer

De groei van e-commerce

De hele wereld is onze winkel. We laten spullen lekker bezorgen, liefst op een moment en plaats die ons het beste schikt. Slimme apparaten in huis delen of verzamelen allerlei data. In de toekomst hoef je zelfs niet eens meer te bestellen. Dan geeft de voorraadkast door dat de appelmoes moet worden aangevuld.

PostNL maakt het verzenden en ontvangen van online bestelde producten steeds gemakkelijker. We nemen drempels weg om online te bestellen. En we onderzoeken hoe technologie de consument straks nog verder kan ontlasten, bijvoorbeeld bij het bestellen van de wekelijkse boodschappen.

Fulfilment en bezorging onder één dak

Onze ambitie is om dé logistieke e-commerce speler van de Benelux te worden. Niet voor niks werken we aan vernieuwing op onze huidige markten en verbeteren we onze bedrijfsprocessen met nieuwe technieken. Een voorbeeld daarvan is het gerobotiseerde opslag- en orderverwerkingssysteem in ons fulfilment centrum in Houten. Doordat we fulfilment en distributie onder één dak bieden, leveren we ondernemers flexibiliteit en hoge kwaliteit. Ook zorgen wij voor een snellere verwerking van bestellingen, waardoor we bijdragen aan een snellere bezorging van het artikel aan de consument. Wij helpen daardoor klanten succesvol ondernemen.

Autostore

Steeds meer webwinkels en producenten besteden de werkzaamheden van opslag, orderverwerking, verpakking en bezorging uit. Wij organiseren bovendien de totale grensoverschrijdende logistiek voor webwinkels en lokale vervoerders. Dat betekent dat we e-commerce activiteiten volledig uit handen kunnen nemen. Daarvoor verbinden we onze logistieke netwerken en integreren we onze IT-netwerken wereldwijd, ook tussen webwinkels en verschillende e-commerce platforms.

Gerobotiseerde opslag- en orderverwerkingssysteem PostNL

In het fulfilment centrum van PostNL staat het systeem. Met onze robots verwerken we bestellingen van webwinkels 365 dagen per jaar en 24/7. We werken snel en het aantal te verwerken bestellingen is groot. Daarmee spelen we in op de behoeften van onze klanten. Pieken kunnen we goed opgevangen. Benieuwd hoe het werkt? Bekijk onze video.

Eenvoudig versturen en ontvangen


Pakket- en briefautomaat

Met de nieuwe pakket- en briefautomaat van PostNL maken we het versturen en ontvangen van een pakket nog eenvoudiger. Deze automaat staat 24/7 voor u klaar in de wijk. We testen de automaat een jaar lang in Almere en onderzoeken of die voorziet in de behoefte om makkelijk en dichtbij pakketten te versturen en ontvangen. Het is tegelijkertijd een brievenbus.

Slimme verpakkingen

Samen met TU Delft en verpakkingsbedrijf Daklapack ontwikkelen we handige verpakkingen waarmee we producten die eigenlijk niet door de brievenbus passen toch via de brievenbus kunnen bezorgen. Dan hoeven klanten niet meer thuis te blijven voor hun bestelling. En bedrijven kunnen steeds meer producten rechtstreeks naar de klant sturen. Eén van die verpakkingen is bedoeld voor kleding. Als die kleding niet bevalt, kan het in dezelfde verpakking terug naar de webwinkel.

Te kleine brievenbus? Anders bezorgen

We hebben veel kennis van adressen. Daarmee kunnen we webshops een inschatting geven of een brievenbuspakje wel door de brievenbus van hun klant zal gaan. Zo kan de webshop met een gerust hart een 24-uurs levering garanderen. Of een klant helpen kiezen tussen het bezorgen van één groot pakket of meerdere kleine pakketjes.

Pieter van Prooijen, productontwikkelaar

Retouren halen we op, zelfs binnen een uur


Local Express

Local Express is een logistieke proeftuin van PostNL in Amsterdam en Rotterdam. De consument wil steeds meer invloed op het moment en de plaats van bezorgen. Daar speelt Local Express op in met snelle bezorgopties op maat. Die worden door Local Express in kleine pilots getest in de stad en bij succes landelijk uitgerold door PostNL. Een mooi voorbeeld is Retour op afspraak dat met Zalando werd ontwikkeld en nu landelijk wordt aangeboden. De klant kiest zelf op de website een moment waarop hij de retourzending wil laten ophalen. In Amsterdam en Rotterdam kan dat al binnen één uur. PostNL haalt het pakket op en zorgt dat het terug komt bij de webwinkel.