Groeien op verschillende manieren

Van proeftuin tot waardevolle propositie

Groeien op verschillende manieren

In 2020 willen we dé aanbieder zijn van post- en logistieke oplossingen in geselecteerde gebieden. Daarom werken we aan nieuwe producten voor huidige markten en zoeken we nieuwe markten voor bestaande producten. En we verbeteren de bedrijfsprocessen met nieuwe techniek waardoor we efficiënter kunnen werken en steeds meer gemak bieden aan onze klant.

We kijken ook verder vooruit, met groei-initiatieven die verder gaan dan onze huidige business. Binnen het groeiprogramma Edison werken centrale teams aan nieuwe proposities voor interessante markten waar PostNL waarde kan toevoegen.

De Edison-teams werken volgens de lean start up methode. Ze lanceren zo snel mogelijk een minimaal levensvatbaar product om van een kleine groep echte klanten te leren of ze op de goede weg zitten. Bij succes, breiden ze de lancering in de markt verder uit. Zo starten we als het ware diverse start-ups binnen onze organisatie.

Annerie Lekkerkerker, manager groei

Flown

Een van de proposities uit ons Edisonprogramma is Flown. Flown is een platform dat consumenten een abonnement op het gebruik van witgoed biedt, zonder dat ze het witgoed zelf hoeven te kopen. Het concept past binnen de circulaire economie. De fabrikant blijft verantwoordelijk voor zijn witgoed en heeft belang bij een goede kwaliteit en zo min mogelijk onderhoudskosten. Dat levert producten op met een langere levensduur die bovendien beter recyclebaar zijn. En de consument kan zorgeloos gebruik maken van een duurzaam en werkend product.

Proeftuinen

Om groei en vernieuwing te versnellen hebben we een innovatiestudio ingericht. De studio is gehuisvest in Amsterdam, tussen inspirerende start-ups. Nieuwe ideeën worden hier snel op waarde geschat en in kleine proeftuinen verder ontwikkeld. Een van de ideeën die hier ontstond, is onze bagageservice.

De innovatiestudio heeft mij geholpen om stapsgewijs van idee, via het peilen van de behoefte bij reizigers, tot een getoetste oplossing te komen. Na een half jaar staat het minimaal levensvatbare product al live.“

Michiel Franzen, product owner

Investeringen

PostNL neemt ook deel aan het investeringsfonds Endeit Fund II. Dat fonds verstrekt groeikapitaal aan bedrijven gericht op digitale media, internet, e-commerce en software. Zo komen we in contact met bedrijven in markten waar PostNL groeikansen ziet en doen we ervaring op met het investeren in groei.