De daling van het aantal brieven

‘De post is zoveel minder geworden de afgelopen jaren’

Veel postbezorgers denken dat het wel meevalt met de volumedaling. Toch is de hoeveelheid post in Nederland in de afgelopen tien jaar gehalveerd. Wat vindt Hans Mackay daarvan, na bijna veertig jaar werken in het sorteerproces?

Begrijp je dat sommige postbezorgers twijfelen aan de afname van de hoeveelheid post?

“Ja, dat begrijp ik wel. De tassen van de postbezorgers zijn nog steeds even vol. Maar dat komt vooral doordat hun wijken nu groter zijn. In 2010 bezorgden we 4,1 miljard poststukken, in 2015 nog maar 2,2 miljard. Op het sorteercentrum zien we die cijfers terug. Vroeger stonden hier in Rotterdam ’s avonds dertien sorteermachines voor kleine post volop te draaien. Nu zijn dat er nog maar zeven of acht. Er zijn al twee machines weg. Er is post naar concurrenten gegaan, maar ook daar neemt het volume af. Dat merken wij doordat we flink minder retourpost voor hen verwerken. Er zijn ook heel wat collega’s vertrokken, we werken met een minimale vaste bezetting.”

Hans Mackay

Maar het aantal brievenbuspakjes groeit toch wel?

“Ja, vooral uit China komen er steeds meer pakjes binnen. Vaak van die kleine, dikke pakketjes. Daar draait de SMO, de sorteermachine voor overige post, er heel wat van weg. Voor ons is dat bewerkelijke post, die zich moeilijk laat coderen. En zeker voor postbezorgers zijn die pakketjes onhandig, ze glippen makkelijk uit de bundels. Maar het is wel fijn dat we daarmee een deel van de volumedaling kunnen opvangen. Daarnaast zie ik ook grote klanten bij ons terugkomen. Zo hebben we verschillende loterijen teruggewonnen van de concurrent. Er is dus ook goed nieuws.”

Wat doet PostNL om in te spelen op minder post?

“Veel collega’s die 37 uur werkten, zijn teruggegaan naar een contract van 32 uur. Een eerlijke regeling, al is het niet leuk. Maar zo houden mensen in elk geval hun baan. Daarnaast heeft PostNL maatregelen genomen om ons werk efficiënter te laten verlopen. De sorteermachines voor alleen grote post zijn weg. We hebben nu de SMX. Deze sorteermachine verwerkt kleine én grote post. Dat is zeker een verbetering. En ik heb gehoord dat we binnenkort met de codeerregel gaan werken. In Amsterdam schijnt dat al te gebeuren. Dan krijgen alle brieven naast een streepjescode ook een code die aangeeft in welke kast en welk vak ze moeten. Dat klinkt als een handige manier om ons werk makkelijker te maken, zeker voor beginnende voorbereiders.”

Ben je bang om je baan te verliezen?

“Bang is een groot woord, maar bezorgd ben ik wel. Wij allemaal. Aan de andere kant, ik houd het al sinds 1977 vol. Ik heb van alles gedaan, van sorteermachines bedienen tot 48-uurspost tellen en ongecodeerde post uitzoeken. Op een gegeven moment heb je dan zo veel kennis. Je hoeft maar een bedrijfsnaam te zien en je weet waar de brief naartoe moet. Die kennis raak je door de automatisering wel kwijt. Tegenwoordig verzorg ik met een heel team het interne transport. Ik breng de rode en blauwe postbakken op de lorry van de ene naar de andere machine. En uiteindelijk naar de plek waar de vrachtauto’s aankomen en vertrekken. Het is een gezellige ploeg waar ik graag tot mijn pensioen bij wil blijven.”

Meegroeien met de wereld om ons heen
Onze verhalen: SMX

Meegroeien met de wereld om ons heen