Local Express

“Sneller en slimmer vernieuwen”

Het wordt wel de proeftuin van PostNL genoemd: Local Express. Hier worden allerlei nieuwe logistieke diensten en concepten bedacht en ontwikkeld. Is een dienst succesvol? Dan krijgt hij een plaats in het vaste portfolio van PostNL. Manager Marketing en Sales Rein Simonis vertelt.

Waarom is Local Express opgericht?

“Bij PostNL zijn we goed in het managen van grote, ingewikkelde processen. Landelijke netwerken, waarin duizenden mensen werken en waar miljoenen items in rondgaan. Met allerlei procedures en afspraken die de kwaliteit moeten garanderen. Een post- en pakkettenbedrijf als PostNL moet je eigenlijk zien als een enorm groot, goed gesmeerd en precies afgesteld uurwerk. Dat is indrukwekkend om te zien, maar het laat weinig ruimte voor improvisatie en kleinschalige proeven. Daarom hebben we Local Express in het leven geroepen.”

Rein Simonis

Wat doen jullie precies?

“Local Express kun je zien als een klein bedrijfje dat wel onderdeel van PostNL is, maar helemaal losstaat van de dagelijkse gang van zaken. Wij zoeken naar nieuwe wensen van consumenten of klanten – bijvoorbeeld bezorging op dezelfde dag – en gaan vervolgens aan de slag met de vraag: hoe kan PostNL hier een oplossing voor bedenken? Dat testen we dan eerst op kleine schaal uit.”

En als zo’n proef een succes is?

”Als de proef succesvol is, dan wordt dienst opgenomen in de reguliere organisatie zodat we het op grotere schaal kunnen aanbieden. Een mooi voorbeeld is Retour op afspraak. Dat hebben we als concept samen met Zalando ontwikkeld. Mensen bestellen steeds meer online, maar we wisten dat ze het terugsturen van zulke spullen maar gedoe vinden. Webwinkeliers doen hun uiterste best om hun klanten tegemoet te komen en de drempel om iets te bestellen zo laag mogelijk te maken. Retour op afspraak helpt daarbij. De klant kan op een website zelf een moment kiezen waarop hij een retourzending wil laten ophalen. In Amsterdam en Rotterdam kan dat al binnen één uur! Een van onze bezorgers komt dan binnen het gekozen tijdvak langs om het pakket op te halen. En wij zorgen ervoor dat het pakket netjes terug komt bij de e-commerceklant.”

Hiermee spelen jullie volgens mij precies op de juiste trends in.

“Zeker. De consument wil meer controle over de plaats en het moment van ontvangen of verzenden van pakketten. Retour op afspraak was binnen een paar maanden een groot succes. We zijn klein begonnen, eerst in enkele postcodegebieden in Amsterdam. Toen dat goed liep, hebben we opgeschaald in Amsterdam, later zijn we verder gegroeid naar Rotterdam. Nu pikken we landelijk iedere dag honderden pakketten bij mensen thuis op, en zijn we al weer verder aan het kijken naar nieuwe toepassingen voor het op afspraak ophalen.”

Hoe zorg je dat je zo snel kunt schakelen?

“We zijn lean en mean, zou je kunnen zeggen. We werken met een flexibel IT-systeem en verder heeft Local Express geen eigen middelen. Mensen en vervoer huren we in: bijvoorbeeld bezorgers van PostNL, koeriers van PostNL-dochter Valid Express of soms zelfs externen. En de mensen die bij Local Express werken – nu zes in totaal – zijn echte ondernemers. Die kansen in de markt zien en snel oppakken. Natuurlijk wordt niet elk project een succes, dus je moet ook teleurstellingen kunnen verwerken. Aan steun van het management is in ieder geval geen gebrek: het draagvlak en vertrouwen is groot. We krijgen alle ruimte om ons ding te doen.”

Wat is jullie ambitie?

“De doelstelling is om ieder jaar één of twee succesvolle innovaties aan het portfolio van PostNL toe te voegen. Er zit nog genoeg in de pijplijn. We bezorgen bijvoorbeeld voor een grote bouwmarktketen winkelaankopen op dezelfde dag bij klanten thuis. Dat gaan we ook doen voor winkels aan de Beethovenstraat in Amsterdam. Verder zijn we gestart met een nieuw stomerijconcept, waarbij we de vieze was thuis ophalen en de volgende avond schoon terugbrengen. En we zijn aan het nadenken over bijvoorbeeld het vervoer van bagage van en naar Schiphol. Kortom, er liggen nog voldoende kansen en er is genoeg te doen!”