Mijn idee, jouw idee

‘Dit was een unieke kans’

Jean-Luc Otten en Corstiaan Smit zijn onderdeel van een team van vijf PostNL’ers dat in 2015 de interne ideeënwedstrijd Mijn idee, jouw idee won. Zij kregen ruimte en tijd om hun idee uit te werken: de Pakket- en briefautomaat. Inmiddels staan er 14 stuks in Almere, na een ontwikkeltraject van minder dan een jaar.

Hoe kijken jullie terug op dit project?

Jean-Luc: “Het was een unieke kans. Ik werk sinds 2012 bij PostNL als chauffeur. Gewoon een bijbaan naast mijn studie Portugese taal en cultuur. Onderweg kwam ik allerlei situaties tegen die me op ideeën brachten. Die kon ik kwijt via de wedstrijd Mijn idee, jouw idee. Ik heb verschillende ideeën ingestuurd, en won uiteindelijk met de Pakket- en briefautomaat. Mijn idee was om Track & Trace toe te voegen aan brieven. Ja, waarom kunnen we eigenlijk alleen pakketjes volgen en geen brieven?”

Jean-Luc Otten en Corstiaan Smit

Het zal wel even wennen zijn geweest.

“Jazeker,” beaamt Corstiaan, “opeens mochten we ons idee presenteren aan de Raad van Bestuur. We hebben de kans gekregen om iets te maken wat we zelf hebben bedacht. Dat is geweldig! Het ondernemen zat altijd al in mijn bloed. Bijzonder dat PostNL daar budget voor vrijmaakt.”

Hoe was het om alles zelf te bedenken?

Jean-Luc en Corstiaan lachen. “Het was net alsof we in een achtbaan zaten. In een halfjaar tijd hebben we de hele voorbereiding gestopt: het marktonderzoek, een interne verkenning, een externe vergelijking, het vaststellen van het ontwerp en de functionaliteiten. Daarna hebben we een leverancier gekozen en hebben we in zes maanden tijd de eerste 24 exemplaren van de Pakket- en briefautomaat geproduceerd. Op 7 oktober 2016 is het eerste exemplaar in Almere geplaatst. In totaal staan er nu 14.”

Kunnen jullie uitleggen hoe de automaat werkt?

“Het is een combinatie van een pakketautomaat en een brievenbus,” vertelt Jean-Luc. “Je kunt pakketten ophalen en afgeven, maar ook brieven posten. Wanneer de chauffeur een pakje voor je aflevert in de automaat, krijg je een melding.. Bij de melding zit een persoonlijke code, waarmee je het deurtje opent waarachter jouw pakket staat. Het voordeel is dat de Pakket- en briefautomaat in de buurt staat en 24 uur per dag toegankelijk is. We merken dat onze klanten dat erg fijn vinden.”

Hoe ging de samenwerking?

“Eigenlijk ging dat meteen heel goed,” aldus Corstiaan. “Het was ons eigen idee, dus we gingen er helemaal voor. Dat moet ook wel, anders lukt het je nooit. De mensen uit ons team kwamen vanuit verschillende bedrijfsonderdelen. Daardoor vulden we elkaar goed aan. En iedereen had zijn eigen netwerk. We wisten van veel aspecten niets af, zoals het inkooptraject. Maar dat geeft niet, je moet gewoon veel rondvragen. In het begin kostte het wel moeite om collega’s mee te krijgen. We moesten hen echt meenemen, enthousiast maken. Naarmate het project vorderde, ging dat makkelijker.”

Hoe loopt de proef?

“Die is een groot succes! De proef loopt nog heel 2017, maar de tussentijdse resultaten zien er goed uit. We zien de evaluatie met vertrouwen tegemoet.”