Internationaal

Groeien over de grenzen

Besteld in China, bezorgd door PostNL

Van USB-kabels tot kleding: steeds meer mensen bestellen relatief voordelige producten uit China. En grote kans dat PostNL dan voor de verzending zorgt.

Waar koop jij je outfit voor een themafeestje of die nieuwe gadget voor je telefoon? Ga je naar de plaatselijke feestwinkel of warenhuis, of bestel je tegenwoordig met hetzelfde gemak bij een buitenlandse webwinkel? Dat laatste gebeurt namelijk steeds vaker, nu we steeds meer vertrouwd raken met online shoppen. Daarbij bestellen we bovendien steeds meer bij Chinese webwinkels.

De cijfers

  • 10%: jaarlijkse groei e-commercemarkt in Nederland
  • 20-30%: jaarlijkse groei internationale (ook wel: crossborder) e-commercemarkt
  • 25% van alle internationale online aankopen wordt bij Chinese webwinkels gedaan
Bron: Brancherapportage 2016, Thuiswinkel.org

Van lastig en duur naar service en gemak

PostNL is al sinds 2001 actief in Azië met Spring. Hiermee koppelen we lokale webwinkeliers aan klanten over de hele wereld. Die klanten verwachten ook bij pakketjes uit het buitenland voldoende service en gemak. Dat kan lastig en duur zijn, zeker als de spullen over verschillende netwerken naar verschillende landen moeten. Chinese webwinkels werken daarom juist graag met Spring: bij ons krijgen ze een vertrouwd merk, goede prijzen voor internationale verzending en hoge kwaliteit.

Chinese klanten zijn veeleisend

Hieke van Rees, Business Development Manager Azië: “Omdat we in China een relatief kleine speler zijn, kunnen we er anders te werk gaan dan in Nederland waar we veruit de grootste zijn. En dat moet ook, want de concurrentie is fel en onze klanten in China zijn veeleisend. ‘Nee’ is voor hen geen optie. Daarom krijgen we daar meer vrijheid om te innoveren en nieuwe diensten uit te proberen. Je moet daarvoor snel kunnen schakelen, en het vraagt om veel ondernemerschap van de collega’s bij PostNL Cross Border Solutions. En dat geeft enorm veel energie, want we groeien hard en zetten grote stappen.”

Wat levert deze focus op China ons op?

Nieuwe oplossingen die we ook in andere landen en bij PostNL zelf kunnen inzetten, zoals een IT-platform voor klanten.

Kennis van de cross border e-commercemarkt, die alleen maar groeit en enorme kansen biedt voor PostNL.

Groei van internationaal marktaandeel en omzet.

Diensten zoals de ‘Gateway to Europe’ die we nu ook in andere continenten uitrollen, zoals in Noord-Amerika.