Met IT op weg naar EénPostNL

Met IT op weg naar EénPostNL

Naadloze verbindingen

Met onze netwerken kunnen we al heel veel, van medicijnen bezorgen tot brievenbuspakjes verwerken. Maar wat als we die netwerken als één groot netwerken kunnen gebruiken? Dat levert zoveel meer mogelijkheden op, voor onze klanten en onszelf. Daarom werken we hard om ook met onze netwerken EénPostNL te worden. IT speelt hierin een sleutelrol.

De kansen van digitalisering

Technologische ontwikkelingen hebben ons leven ingrijpend veranderd. Dat geldt ook voor de relatie tussen bedrijven en hun klanten, én de relatie tussen bedrijven en hun medewerkers. Tegenwoordig verwachten we gemak, willen we zelf controle over de diensten die we afnemen. Dat vraagt om heldere communicatie. De oplossing ligt in het delen van de juiste informatie op de juiste plek en het juiste moment. En informatietechnologie speelt hierbij een sleutelrol, ook bij PostNL. 

Zo verzamelen we data waarmee we veel leren over hoe onze netwerken en processen worden gebruikt. En we kiezen die platformen waarmee we onze klanten snel en goed kunnen bereiken. Bijvoorbeeld met webcare, waar klanten vrijwel altijd terechtkunnen voor een antwoord of een oplossing. Met Mijn werk, de interne portal waarmee postbezorgers op hun computer en smartphone hun administratie kunnen regelen. En met de PostNL app, waarmee consumenten onder meer altijd de status van hun zending kunnen bekijken. 

We willen alle kansen die IT biedt, benutten. Om nu en straks de beste, meest efficiënte en betrouwbaarste dienstverlener te zijn.

De consument anno 2016:

Wil in control zijn en zelf bepalen waar, hoe en wanneer hij een bestelling, post of informatie ontvangt

Is altijd en overal online, op verschillende apparaten, heeft dus continu toegang tot informatie en verwacht dat ook van anderen

Wil dat informatie overzichtelijk, transparant en snel beschikbaar is

De juiste informatie op de juiste plek

Van verzending tot ontvangst wordt elk pakket gemiddeld tien keer bij ons gescand en geregistreerd. Zo kunnen klanten continu op de PostNL app zien waar hun pakket zich in ons netwerk bevindt.

We zijn EénPostNL

We bieden onze klanten veel diensten, vanuit verschillende bedrijfsonderdelen. Maar voor die klant zijn wij één bedrijf: PostNL. Of hij nu een aangetekende brief verstuurt, de Verhuisservice gebruikt of ’s avonds laat nog een pakketje bestelt dat hij de volgende dag nodig heeft. Daarom willen we die klant overal in het bedrijf op dezelfde manier behandelen. En zorgen dat hij op één plek terecht kan voor alle informatie.

Informatietechnologie helpt ons die ambitie waar te maken, door onze processen en systemen met elkaar te verbinden. We leggen bijvoorbeeld alle klantinformatie – zoals diensten die de klant afneemt – op één plek vast. Als de klant dan contact opneemt, maakt het niet uit over welk product of bedrijfsonderdeel het gaat: we kunnen hem meteen snel, correct en goed te woord staan. Zo verbeteren we onze klantenservice. 

We werken hard om EénPostNL te worden. Niet alleen voor onze klanten, maar ook voor onszelf. Want we geloven dat optimale samenwerking tussen alle bedrijfsonderdelen zorgt voor meer efficiëntie, betere service en een gezondere toekomst.

Zo creëren we EénPostNL met IT

Mijn PostNL voor zakelijke klanten

een digitale portal voor alle PostNL-diensten. Dit ontwikkelen we in 2016 verder.

PostNL app

klanten hebben hier toegang tot Track & Trace en verschillende producten en diensten, zoals de digitale postzegelcode.

Eén website voor klanten

daardoor bieden we dus veel overzichtelijker informatie aan.

"Al na het eerste gesprek bij PostNL was ik enthousiast over dit bedrijf en de gedurfde rol die voor IT gekozen is. Er is zo’n duidelijke visie op hoe we met IT de ontwikkeling van EénPostNL moeten ondersteunen. Zo hebben we het totale IT-landschap in de Cloud geplaatst. Ook koppelen we alle verschillende systemen aan elkaar, of vervangen we ze door flexibele platforms. Daardoor maken we ontwikkeling en groei in het bedrijf eenvoudiger en dus sneller, wat onze innovatiekracht enorm gaat helpen. Als business consultant koppel ik de wensen vanuit het bedrijf en de mogelijkheden van IT aan elkaar. Dat is niet altijd makkelijk, want IT is voor veel mensen een complex onderwerp. Maar het maakt dit werk wel ontzettend uitdagend!" Ellis Delahay, IT Business consultant

Naadloze verbindingen

Niet alleen de systemen voor bijvoorbeeld sales en klantenservice smeden we tot één overzichtelijk proces, maar ook onze netwerken. Want we kunnen al heel veel met onze netwerken, zoals verse boodschappen bezorgen, tien miljoen brieven per dag verwerken, en televisies bezorgen én aansluiten. Daarbij willen we bezorgen waar, wanneer en hoe de klant wil. Maar dan moeten de verbindingen binnen ons bedrijf wel perfect geregeld zijn.

Daarom brengen we onze netwerken tot in de kleinste details in kaart, zodat we altijd precies weten waar onze middelen zijn: pakketten en brieven, rolcontainers en pallets, scooters, bestelauto’s en vrachtwagens. Dan kunnen we onze netwerken optimaal op elkaar laten aansluiten en innovatieve diensten bieden. Zoals real-time Track & Trace, waarmee de klant zijn zending altijd en overal kan volgen.