Meegroeien met de wereld om ons heen

Meegroeien met de wereld om ons heen

Sneller en flexibeler sorteren

Als eerste postbedrijf ter wereld werkt PostNL met de SMX: de Sorteermachine eXtra. Deze nieuwe generatie sorteermachines helpt ons én onze klanten. Hoe? Met nieuwe, bijvoorbeeld digitale, manieren van post verwerken en ontvangen.

Wat gebeurt er om ons heen?

Klant aan de knoppen

Meer dan ooit bepaalt de klant – zakelijk én consument – hoe onze dienstverlening eruit moet zien.

Volumedaling

Er wordt steeds minder post verstuurd. We verwachten dat de postvolumes in de Nederlandse markt van 2015 tot en met 2017 met gemiddeld 7-9 procent zullen dalen.

Digitalisering

Ons leven en werk worden steeds digitaler, ook de manier waarop we zaken regelen.

De klant krijgt controle

Post vormt al meer dan tweehonderd jaar de basis van ons bedrijf. Maar de manier waaróp wij de post verwerken voor onze klanten verandert en vernieuwt. De nieuwe SMX maakt innovatieve diensten mogelijk. 

Zo kunnen de machines barcodes op de post lezen, waardoor we Track & Check kunnen aanbieden: zodat klanten hun brief kunnen volgen. Of de nieuwe dienst MyMail voor consumenten: we sturen de ontvanger dan bericht als er post voor hem is. Die klant kan vervolgens zelf bepalen hoe, waar en wanneer hij de post ontvangt. 

Zo bieden we onze klanten controle. En door mee te groeien met de wereld om ons heen en de wensen van onze klanten, blijven we dé aangewezen partner voor alle post- en pakketoplossingen.

"Een aanzienlijk deel van onze communicatie gaat tegenwoordig digitaal, waardoor de postvolumes dalen. Maar de post die nog wel via ons brievennetwerk wordt verstuurd, is steeds belangrijker. Want met alle digitale mogelijkheden is brievenpost meer dan ooit een bewuste keuze van de klant. Niet zo gek dus dat klanten meer controle willen over hun post. En dat is precies wat wij dankzij de SMX kunnen bieden. Waar mogelijk zoeken we de combinatie met onze state-of-the-art IT-backbone en alle kansen die internet biedt, voor een optimale gebruikservaring." Resi Becker, Adjunct directeur Productie

Nieuwe technologieën

Als eerste postbedrijf ter wereld werken wij met de Sorteermachine eXtra (SMX). We kunnen dus gebruikmaken van alle mogelijkheden die deze nieuwe technologie biedt. Dat zorgt voor grote verbeteringen en mijlpalen in onze sorteerprocessen. 

Zo kan de SMX verschillende formaten door elkaar sorteren, tot 33.000 stukken per uur. Een snelheid die alleen de nieuwste generatie sorteermachines voor elkaar krijgt. En met de komst van de Sorteermachine Codering (SMC) in 2016 kunnen we alle post machinaal sorteren: een unicum. Daardoor gebruiken we de codeerregel, waarbij elk adres een unieke code krijgt die op de poststukken geprint wordt. En dat maakt het voorbereiden van de postrondes weer makkelijker. 

Zo maken we ons logistieke postproces nog eenvoudiger, slimmer en sneller. Waardoor we vooruitstrevende diensten kunnen aanbieden, zoals Track & Check voor brieven. En daar profiteren onze klanten ook weer van.

Facts & figures: de SMX

Uiteindelijk hebben we 16 SMX’en, verdeeld over 6 sorteercentra.

De SMX kan tot 33.000 poststukken per uur labelen, printen en verwerken.

Adressen die de SMX niet direct herkent, worden middels videocodering real-time in Manilla ontcijferd.

Logistiek zit ons in het bloed

De volumedaling houden we niet tegen. We willen wel een goed postnetwerk in stand blijven houden en een financieel gezond bedrijf zijn. Daarom kijken we continu hoe we onze organisatie anders kunnen inrichten: kleiner, flexibeler, goedkoper, efficiënter. En dus toekomstbestendiger.

De SMX speelt hier een belangrijke rol in. De machine maakt zoveel zaken beter, sneller en efficiënter dat het grote impact heeft op hoe wij ons postproces inrichten. Dat is een ingewikkelde puzzel, die nooit af is. Gelukkig zit logistiek ons in het bloed. Dagelijks zijn vele professionals bezig onze logistieke efficiëntie en kwaliteit naar een hoger niveau te tillen. Zodat we kosten besparen én verzenders en ontvangers op een goede en betaalbare manier met elkaar kunnen verbinden.

De SMX maakt ons …

Sneller

De machine neemt ons letterlijk werk uit handen en draait op een ongekend hoog tempo, waardoor we minder machines nodig hebben om de post te sorteren.

Efficiënter

Dankzij de geavanceerde technologie kunnen we meer werk automatisch doen en maken we minder fouten.

Kleiner

We hebben minder machines nodig en krijgen dus ruimte om meer voorbereidend werk in de sorteercentra doen. Dan kunnen we voorbereidingslocaties sluiten en het werk met minder mensen doen.

Flexibeler

Met minder locaties is er minder tijd en geld nodig voor transport. Daardoor kunnen we in de avond langer doorgaan met sorteren.

Kostenbesparend

Eind 2015 kondigden we €200 miljoen extra besparingen aan. De SMX met al z’n mogelijkheden helpt ons dat mede te realiseren.

Met aandacht voor klant en medewerker

We bezorgen post in het hele land, vijf dagen per week. En elke dag gaan we voor de hoogste kwaliteit. Dat vinden we belangrijk, want daarmee kunnen we ons onderscheiden van onze concurrenten. Als we een nieuwe machine in gebruik nemen, kunnen we het werk natuurlijk niet even stopzetten. Onze klanten mogen geen last hebben van de veranderingen die ons bedrijf doormaakt. 

Daarom verzorgen we de komst van de SMX met de grootst mogelijke zorg en zorgvuldigheid. We nemen uitgebreid de tijd om te testen, bouwen het gebruik van de SMX stap voor stap op en laten het oude machinepark intact zolang het nieuwe proces nog niet 100 procent klaar is. We leiden onze eigen medewerkers op tot specialisten, zodat we het beste uit onze mensen en investeringen halen. En voor de medewerkers die door de komst van nieuwe machines overcompleet raken, zorgen we voor goede begeleiding en hulp bij de mogelijke overstap naar nieuw werk, binnen of buiten PostNL.