Parcels and technology

Slimmer shoppen

Hoe technologie het pakketjes ontvangen leuker en makkelijker maakt

Online bestellen en thuis ontvangen: een groot gemak of soms toch onhandig geregeld? Als het aan PostNL ligt, wordt dit voor iedereen zo makkelijk mogelijk. Met dank aan slimme technologie.

Stel, je hebt op de valreep een nieuwe e-reader online besteld, net op tijd voor de verjaardag van je partner. Je bent overdag op je werk en je buren zijn op vakantie, maar gelukkig heb je een tijdvak van twee uur kunnen kiezen voor de bezorging, precies als jij net tussen de bedrijven door thuis bent. Als blijkt dat je toch niet op tijd thuis kunt zijn, maak je een melding in de PostNL-app zodat de bezorger het belangrijke pakketje op een afhaalpunt in de buurt van je werk aflevert. Klinkt dit onrealistisch? Niet als het aan PostNL ligt.

“Online shoppen moet gemakkelijk en leuk zijn voor mensen, met zo weinig mogelijk onzekerheden of drempels. Daar willen wij voor zorgen. Er bestaat natuurlijk niet één standaard klant. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren, en dat kan ook nog per bestelling verschillen. Daarom werken we aan een heel scala aan nieuwe diensten, waarbij gemak voor de klant en flexibiliteit voorop staan.” Carlos Mendes Aguiar, directeur Commercie Pakketten

Moet ik thuis blijven wachten of niet?

Om meer gemak en flexibiliteit te realiseren zijn achter de schermen allerlei verbeteringen mogelijk. Soepeler online bestelprocessen bij de webwinkeliers bijvoorbeeld, of efficiëntere en dus snellere sortering van de pakketten. Maar de consument wil vooral meer controle over het moment van ontvangen. Hoe laat krijg ik mijn pakket precies, moet ik ervoor thuisblijven of niet? Bij veel van de nieuwe diensten die PostNL ontwikkelt, staat de ontvanger dan ook centraal.

We zijn óók een IT-bedrijf

Een belangrijke gemene deler van al deze innovaties en verbeteringen? Technologie. “Je zou het misschien niet zeggen, maar achter het fysieke post en pakketten bezorgen gaat een heel IT-bedrijf schuil, en dat is PostNL óók”, vertelt Gerrie de Jonge, directeur Business IT Pakketten. “Al onze netwerken, klanten, interne processen en dus ook alle diensten die wij kunnen aanbieden, zijn via technologie aan elkaar verbonden. En dankzij die geavanceerde IT-basis kunnen we het klanten steeds makkelijker maken.”

Bekijk onze IT-vacatures

We maken het nog makkelijker voor de klant

Retour on demand

Retour op afspraak

De klant kan zelf online een ophaalopdracht inplannen bij PostNL, in een tijdvenster van maximaal 2 uur, eventueel nog dezelfde dag (gestart in 2016)

Pakket- en briefautomaat

Pakket- en briefautomaat

Met deze speciale automaat kan de klant 24/7 pakketten verzenden en ontvangen.De klant kan zelf online een ophaalopdracht inplannen bij PostNL, in een tijdvenster van maximaal 2 uur, eventueel nog dezelfde dag (gestart in 2016)

Dezelfde dag bezorgd

Tijdvakindicatie

Door intensieve data-analyse wordt continu zo klein en betrouwbaar mogelijke tijdvensters berekend waarin de pakketten worden bezorgd (start in 2017/2018)

Bezorging wijzigen

Bezorging wijzigen

De klant wordt realtime geïnformeerd over de status van zijn pakket, en kan digitaal last minute het bezorgadres wijzigen (start in 2017/2018)

MyTime

Op afspraak bezorgd

De klant zelf een tijdvak van twee uur voor bezorging: via dynamische routeplanning wordt de optimale route voor de pakketbezorger berekend, zodat hij binnen een tijdvak van 1 uur kan aanleveren (start in 2017/2018)

Drones en slimme koelkasten

Zulke nieuwe diensten, die het bestellen én ontvangen zoveel makkelijker en leuker maken, zullen snel geïntroduceerd worden. Bram Tilmanns, strategisch business developer: “In de loop van 2017 zullen we dit soort vernieuwingen stap voor stap introduceren voor consumenten.” Waar gaat dit uiteindelijk naar toe? Drones die pakketjes komen brengen, een koelkast die zelf melk bestelt, jouw digitale agenda past het bezorgmoment automatisch aan? Bram: “Natuurlijk, wij kijken ook naar de langere termijn en daar kunnen heel bijzondere dingen gebeuren. Maar we focussen vooral op wat we binnen nu en twee jaar voor onze klanten kunnen doen.”

We zetten technologie op nog veel meer manieren in

Wireless sensors op rolcontainers

Zodat we beter zicht hebben op locatie van de rolcontainers en ze dus efficiënter kunnen inzetten.

Artificial Intelligence in sorteerlocaties

Met een laser wordt op elk pakket de container-nummers geprojecteerd. Daardoor hoeven sorteerders niet eerst de postcodes te lezen, en dat maakt het sorteren een stuk eenvoudiger.

Werken met smartphones

Doordat alle postbezorgers nu met een smartphone en de PostNL Mijn werk-app werken, kunnen we klanten nieuwe diensten aanbieden.