Menu

Verhalen van PostNL

Al 220 jaar is PostNL een niet weg te denken onderdeel van onze maatschappij, en zorgen we voor betrouwbare bezorging van post en pakketten. En nog steeds kun je ons vinden in elke straat, elke gemeente, zelfs over de grenzen, van de vroege ochtend tot de late avond om het onze klanten gemakkelijk te maken.

Verhalen van PostNL

Al 220 jaar is PostNL een niet weg te denken onderdeel van onze maatschappij, en zorgen we voor betrouwbare bezorging van post en pakketten. En nog steeds kun je ons vinden in elke straat, elke gemeente, zelfs over de grenzen, van de vroege ochtend tot de late avond om het onze klanten gemakkelijk te maken.

Combibundel

‘De combibundel is zo’n maatregel om het bedrijf gezond te houden’

In september 2017 voerde PostNL de combibundel in. Postbezorger Gert van Manen uit Veenendaal deed mee met een proef.

‘Voor ons houdt de combibundel in dat we zelf tijdens onze loop uit twee bundels moeten bezorgen: één met kleine post uit de sorteermachine en één met overige post’, zegt hij. ‘Het duurde even voordat ik eraan gewend was. De bundels losmaken de post in je vest stoppen zijn extra handelingen. In het begin was ik daardoor langer bezig, maar nu valt dat mee. Ik vind het postvest heel prettig werken.’

Gert begrijpt dat PostNL manieren moet vinden om kosten te besparen. ‘Als je ziet wat er in de veertien jaar dat ik bij PostNL werk gebeurd is, hoe snel de volumes teruglopen, dan ontkom je niet aan veranderingen. Hier in Veenendaal zagen we er wel tegenop. Het was de zoveelste verandering die we over ons heen kregen. Maar inmiddels hoor je er bij ons op het depot niemand meer over. Het is gewoon geworden.’

Bekijk het jaaroverzicht 2018

Scooterbezorger

Scooterbezorger wordt pakketbezorger

Ilona Goossen-Vissers maakte de overstap van Mail NL naar Pakketten en Logistiek. Ze was sinds 2016 scooterbezorger en is nu pakketbezorger in Breda.

‘Post bezorgen per scooter was prima werk en we hadden een heel leuk team. Maar ik werkte 15 uur verspreid over 5 dagen. Ik heb twee dochters, Nina van 7 en Emma van 2. Als ik werk, past mijn moeder op. Bij Pakketten kan ik nu in 3 dagen 24 uur werken. En ik ben om de week op zaterdag vrij. Bovendien is Pakketten natuurlijk de toekomst.’

‘Ik kon mijn vaste contract houden bij de overstap en moest een paar dagen meerijden met een collega. Ik heb nog geen vaste route, dus soms moet ik nog wel veel zoeken. En als ik een vroege shift krijg, moet ik mijn moeder vragen om mijn dochter naar school te brengen. Maar het is het waard.’

‘Ik merk wel dat pakketbezorgers niet altijd met respect worden behandeld. Als ik vijf minuten te laat ben, krijg ik dat gelijk te horen van klanten. Maar ik werk ook als steward bij voetbalclub NAC, dus ik kan er wel mee omgaan.’

Internationale post en pakketten

Internationale post en pakketten onder één dak

Voor teamleider Sami Aissa is het even wennen: zijn nieuwe werkplek in het International Mail & E-commerce Center (IMEC) in Den Haag. Bij het IMEC zitten de International Mail units uit Amsterdam en Rotterdam en het internationale pakkettensorteercentrum uit Amsterdam nu samen onder één dak.

Door de wisselende dag-, avond- en nachtdiensten heeft Sami nog niet al zijn collega’s goed leren kennen. Maar dat komt wel. ‘Onze afdeling is de motor van het IMEC’, zegt hij.

Sami en zijn team moeten ervoor zorgen dat iedereen aan de slag kan, er geen vertraging ontstaat en de chauffeurs op tijd kunnen vertrekken. ‘Gelukkig bestaat mijn team uit harde werkers met heel veel kennis. Hun ervaring geeft mij rust en vertrouwen. Met deze jongens redden we het wel!’

Marley Spoon

Marley Spoon wil samen met PostNL groeien

Jong, positief en vol ambitie. Met die woorden omschrijft Christian Nauta, head of production bij Marley Spoon, de samenwerking met PostNL.

‘PostNL is een van de leveranciers die onze maaltijdboxen bezorgen door heel Nederland en België, dankzij hun grote netwerk,’ legt hij uit. ‘Toen we vroegen of PostNL ook ’s ochtends kon bezorgen, hebben ze dat binnen een paar maanden geregeld. Geweldig voor onze klanten die nog voor hun werk de box willen ontvangen.’

PostNL bezorgt de maaltijden van Marley Spoon in herbruikbare koelboxen, die volgens Christian een aantal voordelen hebben. ‘De koelboxen zijn echt uniek en kunnen producten als vlees, vis en kaas voldoende koel houden tijdens de rit naar de klant. De uitdaging voor PostNL is om voldoende koelboxen beschikbaar te hebben voor de toekomst. De markt voor boodschappen groeit namelijk enorm hard!’

Pakkettendepot

Meer vertrouwen tussen collega’s in het pakkettendepot

Het programma Met vertrouwen de toekomst in bestaat uit allerlei trainingen met als doel: het vertrouwen, de betrokkenheid en de samenwerking binnen de operatie van Pakketten te vergroten. Femke de Vries was tot halverwege 2018 verantwoordelijk voor het programma.

‘Dit cultuurprogramma richt zich op de belangrijkste en onmisbare schakel in ons logistieke netwerk: de mensen die bij en voor ons werken. Om goed met elkaar te kunnen samenwerken, is vertrouwen een basisvoorwaarde. Vertrouwen gééf je en daarom is het belangrijk dat het management als eerste het goede voorbeeld geeft.’

Het resultaat van de trainingen is goed zichtbaar. Depotmanager Peter van Rijn deed mee aan de training: ‘Binnen ons depot hebben we een veiliger omgeving kunnen creëren, waar je fouten mag maken. En we zorgen er nu voor de medewerkers hun leidinggevende ook vaker zien.’

Pakkettensorteercentra

Drie nieuwe pakkettensorteercentra in 2018

Ivo Peeters is procesmanager op het nieuwe pakkettensorteercentrum in Venlo. Hij was eerst chauffeur en planbaliemedewerker bij Mail NL en Pakketten. Toen de nieuwe locatie in Venlo opende, kreeg hij de kans om in zijn woonplaats aan de slag te gaan.

Ivo draait met zes andere procesmanagers zes dagen per week wisselende diensten. ‘Wat was het een gaaf moment toen de eerste pakketten over de machine rolden. Natuurlijk hebben we proefgedraaid, maar het blijft spannend. Ik loop veel rond op de werkvloer. Het proces is hetzelfde als in Son, alleen heeft dit depot acht extra docks. Venlo is ook bijzonder omdat het dicht bij Duitsland ligt. Grote Duitse klanten als Zalando leveren soms per avond wel vijftienduizend pakketten aan.’

Decemberdrukte

Goed voorbereid op de decemberdrukte

Natalie Abels is programmanager SKNJ (Sinterklaas, Kerst en Nieuwjaar) bij Pakketten. PostNL bezorgt zo veel pakketten in deze periode, dat Natalie al in januari begint met de voorbereidingen voor de drukste periode van het jaar.

Haar grootste uitdaging? ‘De machines kunnen wel veel sorteren. Maar als we geen chauffeurs en bezorgers hebben, dan schiet het nog niet op. En onze crossdock kunnen maar een bepaald aantal vervoersbewegingen verwerken. Samen met onze klanten doen we er veel aan om de piekperiode te spreiden. Bijvoorbeeld door consumenten aan te moedigen om op tijd te bestellen.

Gelukkig hebben we drie nieuwe pakkettensorteercentra geopend in 2018, daardoor is het werk beter verdeeld. Maar je kunt niet alles voorspellen. Niemand verwachtte dat Black Friday zo druk zou zijn. En als het heel hard gaat sneeuwen, dan hebben we dus al meteen een probleem. Het is spannend en keihard werken, voor iedereen. Zelfs collega’s op kantoor werken mee. Gelukkig blijft het voor veel collega’s ook gewoon de leukste tijd van het jaar!

Lean & Green

Hoe Lean & Green is PostNL?

Leon Simons is Development Manager van BigMile, een initiatief van de organisatie van Topsector Logistiek, Connekt en het Lean & Green-programma. Hij volgt de verduurzaming van PostNL.

‘PostNL kreeg afgelopen jaar een tweede ster van Lean & Green. Dat wil zeggen dat ze ten opzichte van de vorige meting 10 procent minder CO2 uitstootten per pakket. Dat is knap omdat de stroom pakketten tegelijkertijd groeit. Daarnaast startte PostNL drie nieuwe projecten om nog meer te verduurzamen. Een daarvan is BigMile. PostNL kan met Big Mile analyseren hoe effectief hun maatregelen werkelijk zijn. En vervolgens webwinkels laten weten wat hun CO2-impact is, tot op ritniveau.’

‘PostNL en BigMile halen samen veel waardevolle informatie uit transportdata: de honderden miljoenen bezorgingen leveren een schat aan inzichten. De samenwerking met PostNL helpt ons om de klimaatdoelen uit het klimaatakkoord te behalen en dat betekent dat PostNL op een meer duurzame manier pakketten kan bezorgen.’

Employer branding

Employer branding in plaats van jobselling

Net als andere bedrijven in Nederland had PostNL in 2018 te maken met krapte op de arbeidsmarkt. Willemijn Kaal hielp een wervingscampagne ontwikkelen die niet zo zeer was bedoeld om banen te verkopen, maar wel het bedrijf.

‘We moeten concurreren met bedrijven die vergelijkbare banen bieden, soms tegen betere voorwaarden, dus we komen er niet mee weg alleen maar de baan te verkopen’, zegt Willemijn. ‘We moeten uitleggen waarom het de moeite waard is voor PostNL te werken. Wat voor bedrijf hoor je dan bij? Het doel is dat mensen bewust kiezen voor PostNL, omdat ze zien dat ze erbij horen. Ze willen voor hetzelfde team spelen, niet alleen omdat we de grootste zijn, maar omdat ze het eens zijn met waar wij voor staan.’

En dit geldt niet alleen voor operationele banen, legt Willemijn uit. ‘We zien dat er nog steeds een kloof is tussen de operatie en het kantoor. Door een duidelijk employer brand neer te zetten, kunnen we ook de verschillende werkvelden binnen het bedrijf verbinden. Van de bezorger op straat tot de manager op kantoor. Uiteindelijk voelt iedereen die werkt bij PostNL zich onderdeel van dezelfde organisatie, en begrijpt iedereen dat we moeten samenwerken.‘

City hubs

City hubs banen de weg voor duurzame bezorging

In Amsterdam helpt PostNL de Amsterdam University of Applied Sciences (AUAS) en de Universiteit van Amsterdam (UvA) het voortouw te nemen in duurzame logistiek. Samen met verhuisbedrijf SimplyMile bezorgt PostNL een deel van de bestellingen van leveranciers van de onderwijsinstellingen vanuit één logistiek centrum bij 36 verschillende locaties in de stad, gebruikmakend van elektrische voertuigen.

Susanne Balk, projectmanager bij het onderzoeksprogramma Urban Technology van AUAS, somt de voordelen op. ‘Onze leveranciers maakten 16.000 aparte ritten, waardoor ze in totaal 70 keer de aarde rond reden per jaar. Dat kan beter dachten we. Grote leveranciers brengen nu hun goederen naar een city hub bij Duivendrecht aan de rand van Amsterdam. De city hub werkt als een trechter. De leveranciers laten hun goederen daar achter en hoeven niet meer zelf de stad in te rijden. PostNL doet dat voor ze, samen met SimplyMile. Zij sorteren en bundelen de leveranties in een of meer ritten. Dit betekent dat het aantal ritten de stad in en uit wordt verminderd, wat de impact op het milieu omlaag brengt, terwijl onze medewerkers hun bestellingen toch snel ontvangen.’

Terug naar het jaaroverzicht