PostNL herdenkt ‘200 jaar Slag van Waterloo’ met nieuwe postzegels

Postzegelvel Waterloo

Den Haag, 22 juni 2015 – In 2015 is het 200 jaar geleden dat Napoleon Bonaparte bij de slag van Waterloo definitief werd verslagen. Om dit te herdenken, verschijnen op 22 juni nieuwe postzegels met als thema ‘200 jaar Slag van Waterloo’. PostNL schenkt hiermee aandacht aan de Nederlandse betrokkenheid bij de veldslag met een afbeelding van de Prins van Oranje, de latere koning Willem II, die destijds ook meevocht.

De uitgifte van het nieuwe postzegelvel is een gezamenlijk initiatief van PostNL en het Belgische postbedrijf Bpost, beide postbedrijven geven een postzegelvel over dit onderwerp uit. Het ontwerp van de postzegels ‘200 jaar Slag van Waterloo’ is van Kris Maes voor België en Rina van Maanen voor Nederland.

Historie in het ontwerp

De basis van de ontwerpen is identiek en bestaat uit een grote afbeelding van het slagveld en een portret van de hoofdrolspelers. PostNL en Bpost hebben voor een eigen invulling van het postzegelvel gekozen. Op beide postzegvellen komt het speciaal ontworpen logo voor deze postzegels terug. Het logo heeft als basis de jaartallen van de herdenking, een portret van Napoleon en de tekst Slag van Waterloo zoals die in België heet.

Ontwerpster Rina van Maanen over het ontwerp: “Op de achtergrond van het Nederlandse postzegelvel zie je het schilderij ‘De Prins van Oranje tijdens de slag bij Quatre Bras’ uit 1824 van J.W. Pieneman. Op de vijf identieke postzegels staat een portret van Prins van Oranje van Henri Philippoteaux”.

Verkrijgbaarheid

Op de postzegels ‘200 jaar Slag van Waterloo’ staat Internationaal 1, bedoeld voor post tot 20 gram met een bestemming buiten Nederland. Het postzegelvel ‘200 jaar Slag van Waterloo’ is vanaf 22 juni verkrijgbaar bij alle Bruna-winkels, en via Collectclub.nl. De geldigheidstermijn van de postzegels is onbepaald.