PostNL test bezorging op afspraak

Logo PostNL

Den Haag, 25 september 2015 - Consumenten bestellen vaker en meer online. Daarbij hebben zij behoefte aan bezorging op een tijdstip dat hen het beste uitkomt. Daarom test PostNL samen met Scheer & Foppen Elektro Speciaalzaken BV (onder meer Bobshop.nl consumentenelektronica) en Futurumshop.nl (o.a. sport- en recreatieartikelen) het bezorgen van bestelde goederen op afspraak.

Klanten van Bobshop.nl of Futurumshop.nl kunnen tijdens het bestellen, tegen een kleine vergoeding, zelf een tijdvak kiezen. We bieden hen vijf tijdvakken van 2 uur met bezorgmogelijkheden in de ochtend, middag en avond. Deze bezorging op afspraak is nieuw. Consumenten kunnen al zien in welk tijdvenster zij een pakket gaan ontvangen, maar nu bestaat dus ook de optie om zelf een tijdvak te kiezen. Hiermee maken we het online winkelen voor de consument nog gemakkelijker.

Peter de Haan, Manager Operations Scheer & Foppen Elektro Speciaalzaken (onder meer Bobshop.nl):

“Wij zijn verheugd om mee te doen met de test en enthousiast over de eerste ervaringen. Bij Bobshop.nl en Scheer & Foppen onderscheiden we ons door een sterke klantgerichtheid met een duidelijke propositie. Met enige regelmaat kregen wij al vragen van onze klanten naar het bezorgen op afspraak. Vooral bij bijvoorbeeld laptops, tablets en andere hoogwaardige elektronica zien we dat onze klanten deze graag in een eigen gekozen tijdsvenster willen ontvangen. We gaan de komende maanden goed kijken hoe deze test zich ontwikkelt en hoe wij onze klanten, samen met PostNL, nog beter kunnen bedienen.”

Harmen van der Meulen, directeur en eigenaar van Futurumshop.nl:

“Bij Futurumshop willen wij altijd voorop lopen om onze klanten maximaal te helpen bij het verbeteren van hun fiets- en hardloopprestaties. Een integraal onderdeel daarvan is het bieden van verschillende bezorgopties. Bezorgen op afspraak is daar een heel logische ontwikkeling in en wij zijn dan ook blij dat we samen met PostNL een dergelijke dienst kunnen testen. We zullen de resultaten goed monitoren en kijken hoe we in een eventueel vervolg deze bezorgopties het beste kunnen aanbieden aan onze klanten.”

Ontwikkeling bezorgopties

E-commerce groeit gestaag door. In het eerste halfjaar van 2015 gaven consumenten 18,4% meer uit aan online aankopen van producten en diensten. Opvallende groeier in het tweede kwartaal t.o.v. 2014 betreft de uitgaven aan sport- en recreatieartikelen (48%). De uitgaven aan consumenten- en huishoudelijke elektronica stegen met 12% resp. 17% (bron: Thuiswinkel Markt Monitor) Om webshops zo goed mogelijk van dienst te zijn, creëert PostNL steeds bezorgopties die aansluiten op de wensen van de klant. In dat kader kunnen consumenten hun pakketten bijvoorbeeld al ‘s avonds of zondags ontvangen. Ook afhalen bij een pakketautomaat op een van de grote NS stations of op postkantoor of pakketpunt behoort tot de mogelijkheden. Met de test ‘bezorging op maat’ speelt PostNL in op de groeiende behoefte bij consumenten om op een zelf gekozen tijdstip een pakket thuis te ontvangen. De proef duurt van augustus 2015 tot eind december 2015. Daarna evalueert PostNL aan de hand van de ervaringen of deze dienst verder wordt ontwikkeld.