Postzegels tonen eeuwenoude relatie met Verenigde Staten

Postzegels tonen eeuwenoude relatie met Verenigde Staten

Den Haag, 11 september 2015 – Op de postzegelserie Grenzeloos Nederland staat dit jaar de bijzondere band tussen Nederland en de Verenigde Staten centraal. De postzegels tonen de wederzijdse invloeden op het gebied van popcultuur, taal en architectuur.

Postzegels als billboards

De uitgifte bestaat uit drie postzegelvellen met elk zes postzegels. Hierop staan onder meer een kunstwerk van Jan Cremer afgebeeld (Hot Dog USA), een baseball-shirt van de New York Yankees (de naam is afgeleid van Jan-Kees) en het Haagse stadhuis (ontworpen door de Amerikaan Richard Meier).
Het Amerikaans-Nederlandse ontwerpersduo van deze postzegelvellen, Ryan Pescatore en Catelijne van Middelkoop van het bureau Strange Attractors, heeft de culturele geschiedenis als basis genomen. “Zo konden we de thema’s door middel van actuele voorbeelden goed vertalen naar het nu. We hebben de postzegelvellen zo vormgegeven dat ze eruit zien als een billboard, zoals je ze kent langs de Amerikaanse highways. Achter elk thema zitten vele verhalen verborgen. Een deel van de verhalen staat afgebeeld op de postzegels zelf. Andere verhalen beschreven we op de velrand”, vertelt Van Middelkoop.

Rijke historie

Sinds 2008 geeft PostNL jaarlijks de postzegelserie Grenzeloos Nederland uit, waarbij PostNL kijkt naar het rijke verleden. De relatie tussen Nederland en de Verenigde Staten gaat eeuwen terug. Voorgaande jaren werden de historische banden met Japan (2014), België (2013), Indonesië (2012), Zuid-Afrika(2011), Suriname (2010), Brazilië (2009), en de Nederlandse Antillen en Aruba (2008), op postzegels afgebeeld.

Verkrijgbaarheid

Op de postzegels staat ‘Internationaal 1’, bedoeld voor het verzenden van post tot 20 gram naar het buitenland. De postzegels zijn onder meer te koop bij alle Bruna-winkels en via Collectclub.nl. De geldigheidstermijn is onbepaald.