PostNL biedt webwinkels mogelijkheid om verse bloemen en planten te verkopen

PostNL biedt webwinkels mogelijkheid om verse bloemen en planten te verkopen

Den Haag, 6 juni 2017 - PostNL introduceert een nieuwe totaaloplossing voor webwinkels om eenvoudig online dagverse bloemen en planten te verkopen. Dit past in de trend van stijgende online verkopen. Nadat eerder al ‘fashion’ en ‘food’ via e-commerce beschikbaar kwamen, ziet PostNL potentieel in de bloemen- en plantenmarkt. PostNL stimuleert dit door meer webwinkels de mogelijkheid te geven bloemen en planten te verkopen. Bestellingen van consumenten komen via het platform Flora@Home rechtstreeks binnen bij de kwekers. Daardoor hoeft de webwinkelier zelf geen voorraad te houden. PostNL zorgt voor de rest: het zorgvuldig verpakken van de bloemen en planten en het bezorgen bij de consument. Hiermee verkort PostNL de keten tussen bestelling en levering, waardoor de bloemen en planten na levering nog langer vers blijven. Met de speciaal ontwikkelde verpakking, krijgen de bloemen en planten water en worden zij beschermd voor transport.

Kans voor webwinkels

De verkoop van bloemen en planten is een enorme markt binnen Nederland en Europa. In Europa wordt jaarlijks voor 30 tot 35 miljard euro aan bloemen en planten gekocht. Het online aandeel hiervan is laag, in de meeste landen rond de twee tot vier procent. Naar verwachting gaat dit de komende jaren flink stijgen. Op dit moment zijn er nog weinig webwinkels die bloemen en planten aanbieden in combinatie met het bestaande assortiment. Voor webwinkels ligt hier een kans om door het aanbieden van deze sierteelt meer omzet te genereren. 

PostNL maakt het Flora@Home platform gratis beschikbaar. Voor de webwinkel zijn hierdoor geen grote investeringen nodig om de bloemen en planten aan het assortiment toe te voegen. Deze hoeft slechts een API-koppeling toe te voegen aan zijn IT-systeem om de verbinding tussen de kweker en de webwinkel te leggen.

Logistiek proces

De webwinkel heeft geen omkijken naar het logistieke proces. Wanneer een bestelling wordt gedaan in de webwinkel, gaat deze naar de kweker. De kweker maakt de bestelling klaar en zorgt ervoor dat de bloemen en planten bij PostNL in Aalsmeer terecht komen waar PostNL de bestelling verpakt voor vervoer naar binnen- en buitenland. 

In eerste instantie is het platform van Flora@Home alleen voor webwinkels in de Benelux beschikbaar. Webwinkels kunnen vanuit de Benelux wel bloemen en planten aanbieden in verschillende andere Europese landen. 

Het platform is vanaf eind juni beschikbaar. Op de website kunnen webwinkels zich alvast inschrijven.