Menu

Beste postbezorgers in Groningen, Overijssel en Zuid-Holland

Wel betrouwbaar, niet sexy

Team postbezorgers

Den Haag, 9 oktober 2019 – Wereld Postdag – Groningen heeft de beste postbezorger van Nederland: 38% van de inwoners geeft hun bezorger een 9 of hoger. Op plaats 2 staan de bezorgers in Overijssel (34%) en op 3 Zuid-Holland (26%). Gemiddeld worden de postbezorgers in Nederland beoordeeld met een 8. De belangrijkste eigenschap voor een goede bezorger is betrouwbaarheid: driekwart van de Nederlanders hecht de meeste waarde aan een integere postbezorger, gevolgd door vriendelijkheid (47%) en zorgvuldigheid (39%). Dat blijkt uit onderzoek van PostNL onder ruim 1.000 Nederlanders naar aanleiding van Wereld Postdag 2019.

Jongeren willen vooral een snelle postbezorger 

Sexy of gespierd blijkt de minst belangrijke eigenschap voor een postbezorger. Toch voldoet bijna 1 op de 10 bezorgers aan deze kwalificatie, blijkt uit het onderzoek. Opvallend is dat jongeren meer waarde hechten aan snelheid en vriendelijkheid, terwijl ouderen met name een accurate postbezorger waarderen. Marieke Schoon van PostNL: ‘In de tijd van individualisering is dit een bijzondere uitkomst. Een praatje met de postbezorger wordt dus nog steeds gewaardeerd, en dan vooral door jongeren!’ 

35% Drentenaren maakt elke dag een praatje met postbezorger 

Slechts 1 op de 5 Nederlanders ziet zijn postbezorger iedere dag en zegt op z’n minst gedag of maakt een praatje. In de 3 noordelijke provincies ligt dat percentage een stuk hoger. In Groningen heeft 29% van de inwoners bijna dagelijks persoonlijk contact met zijn postbezorger, in Friesland is dat 30% en ruim 35% van de Drentenaren maakt elke dag een praatje met zijn postbezorger. Marieke: “Onze landgenoten in het noorden mogen dan de reputatie hebben nuchter te zijn, ze zijn wel degenen die het vaakst contact hebben met hun postbezorger.” 

Over het onderzoek 

Dit onderzoek naar aanleiding van Wereld Postdag is een initiatief van PostNL en uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Direct Research onder 1.000 respondenten in de leeftijd vanaf 18 jaar. De respondenten zijn een representatieve afspiegeling van de Nederlandse samenleving.