TNT kondigt overname aan van Braziliaanse transportpartner Expresso Araçatuba

Amsterdam - TNT maakt de ondertekening van een overeenkomst voor de acquisitie van Expresso Araçatuba Transportes e Logística S.A. bekend. Expresso Araçatuba is al sinds 2001 een belangrijke transportpartner van TNT Mercúrio in de regio’s Centraal-West en Noord van Brazilië.

TNT zal 100% zeggenschap in de onderneming verwerven per de datum waarop de transactie wordt afgerond. De totale waarde van de transactie bedraagt EUR 54 miljoen op schuldenvrije basis waarbij het verwerven van de aandelen in twee delen is opgesplitst. De aankoop van het eerste deel van 51% van de aandelen voor EUR 25,8 miljoen zal plaatsvinden in mei 2009. De aankoop van de resterende 49% van de aandelen voor EUR 24,8 miljoen zal een jaar later plaatsvinden in mei 2010. Naar verwachting zal de transactie in het begin van mei 2009 worden afgerond.

Deze acquisitie is een logische volgende stap in het bouwen van een pan-Braziliaans netwerk. Naast het versterken van de positie van TNT op de Braziliaanse binnenlandse markt, biedt het mogelijkheden de volumes tussen Brazilië, Chili en Argentinië te vergroten.

Expresso Araçatuba, waarvan het hoofdkantoor is gevestigd in São Paulo, is een goed geleid familiebedrijf dat in 1952 is opgericht. Het bedrijf behaalde een omzet van BRL 294,5 miljoen (ongeveer EUR 101,6 miljoen) en EBITDA van BRL 15,3 miljoen (EUR 5,3 miljoen) in 2008. Het bedrijf is actief op het gebied van expressvervoer, voornamelijk over de weg, van de regio’s Zuid en Zuidoost van Brazilië naar de zeer attractieve regio’s Noord en Centraal-West, waar zich de grootste concentratie aan farmaceutische en grote industriële ondernemingen van het continent bevindt. De onderneming heeft circa 2.200 medewerkers en beschikt over 1.000 voertuigen en 40 depots.

“Dit is uitstekend nieuws voor onze klanten”, aldus Curtis Watson, Regional Managing Director, Latin America. “Het is een verbetering van de value proposition van TNT omdat hiermee een naadloos landelijk netwerk ontstaat. Klanten in Brazilië kunnen nu profiteren van het brede scala van diensten van TNT en van een binnenlandse en regionale dekking via het South American Road Network.”

In geval van enige discrepantie tussen dit persbericht en de originele Engelstalige versie van dit persbericht prevaleert de Engelstalige versie.