TNT respecteert, maar betreurt afwijzing principeakkoord

Hoofddorp - TNT heeft kennis genomen van de afwijzing door de vakbondsleden van het principeakkoord over een nieuwe driejarige CAO voor de productiemedewerkers van TNT Post in Nederland. In het principeakkoord waren - ter compensatie van een teruggang in beloning - overgangsmaatregelen afgesproken en een werkgelegenheidswaarborg van zes jaar, waarvan drie jaar onvoorwaardelijk. Met de afwijzing van het akkoord vervallen de voorgestelde maatregelen uit het principeakkoord. Over een sociaal plan zal opnieuw overleg moeten plaatsvinden.

Door gebruik van e-mail en het vrijgeven van de postmarkt per 1 april, dalen de postvolumes bij TNT Post harder dan ooit, zo’n 5 tot 6 procent per jaar. Gevolg is dat er steeds minder werk is voor de productiemedewerkers van TNT Post. Daarnaast werken de concurrenten van TNT Post met veel lagere arbeidsvoorwaarden voor hun medewerkers. De komende tijd is TNT dan ook genoodzaakt door te gaan met de voorbereiding van de reorganisatieplannen die nu nodig zijn om de noodzakelijke besparingen te bereiken. Deze plannen behelzen onder meer het verminderen van het aantal dagen dat zakelijke post wordt bezorgd, meer in lijn met de wens van de opdrachtgevers. Voor de consumentenpost zal TNT Post zich houden aan de zesdaagse bezorgplicht die in de postwet is vastgelegd.

TNT handhaaft de besparingsdoelstelling van 395 miljoen euro per jaar tot en met 2015, waarmee het dalende aanbod van post wordt opgevangen. Wanneer de reorganisatieplannen worden uitgevoerd zullen naar verwachting de banen van circa 11.000 medewerkers binnen één tot drie jaar verloren gaan, waarbij gedwongen ontslag onvermijdelijk is. TNT staat te allen tijde open voor verdere besprekingen met de vakbonden over serieuze alternatieven die een substantiële bijdrage leveren aan de besparingsdoelstelling.