TNT neemt het Chileense LIT Cargo over

TNT verwerft sterke positie op Chileense binnenlandse expressmarkt, een belangrijk expansieplatform in Zuid-Amerika

Amsterdam - TNT maakt de acquisitie bekend van 100% van de aandelen van LIT Cargo, een onderneming met een leidende positie op de expressmarkt in Chili. Met deze acquisitie beschikt TNT nu over een sterk landelijke netwerk voor wegvervoer in dat land en versterkt de onderneming haar positie in de Chileense binnenlandse expressmarkt aanzienlijk. Bovendien voegt de overname een belangrijke bouwsteen toe aan de ontwikkeling van het South American Road Network (SARN), het eerste netwerk in zijn soort, waarmee Chili een verbinding krijgt met Brazilië en Argentinië. De acquisitie past volledig in de strategie van TNT om de marktleider in intra-regionale expressproducten van Zuid-Amerika te worden en biedt de onderneming de mogelijkheid deze regionale sterke positie te gebruiken om haar intercontinentale stromen te doen groeien.

Het in 1952 opgerichte LIT Cargo is een winstgevend familiebedrijf met 1.500 medewerkers. Het beschikt over een landelijk, sterk geautomatiseerd pakketnetwerk met 55 depots en 496 voertuigen. De samengestelde jaarlijkse omzetgroei van LIT Cargo bedroeg in de afgelopen drie jaar 25% en overtrof die van de Chileense markt. Het bedrijf bedient een aantal belangrijke verticale markten, waaronder de automobiel-, de farmaceutische en de hightech sector.

Marie-Christine Lombard, Group Managing Director Express en lid van de Raad van Bestuur van TNT: “TNT is op weg de leidende intra-regionale expressvervoerder van Zuid-Amerika te worden. We zijn bezig een sterk operationeel platform in Chili en Brazilië te ontwikkelen waarmee we onze klanten een geïntegreerd portfolio van binnenlandse, grensoverschrijdende en intercontinentale diensten kunnen bieden.”

In geval van enige discrepantie tussen dit persbericht en de originele Engelstalige versie van dit persbericht prevaleert de Engelstalige versie.

Noot voor de redactie:

De binnenlandse expressmarkt van Chili vertegenwoordigt een waarde van € 165 miljoen en zal naar verwachting in de komende vijf jaar met circa 21% per jaar groeien. TNT was voor de acquisitie van LIT Cargo reeds een vooraanstaande aanbieder van expressoplossingen in Chili, primair voor de internationale sector. TNT is sinds 1986 actief in Chili, in eerste instantie via een agent en vanaf 1995 in eigen beheer. In 2002 is TNT begonnen met binnenlandse expressactiviteiten in dat land.

De Zuid-Amerikaanse markt voor binnenlandse expressdiensten werd in 2007 geschat op circa € 2,2 miljard. Deze markt heeft in de afgelopen jaren een tweecijferige groei vertoond – twee tot driemaal de groei van het Bruto Binnenlands Product (BBP). Ondanks de huidige vertraging van de economie wijzen de vooruitzichten voor Zuid-Amerika, ook na neerwaartse bijstelling, op een voortgezette groei in 2009.