TNT lanceert internationale wegvervoersdiensten voor vracht en pakketten naar vier landen in Oost- en Midden-Europa

Verbinding met Wit-Rusland, Moldavië, Macedonië en Albanië

Amsterdam - TNT Express heeft internationale verbindingen gelanceerd voor vervoer over de weg naar Wit-Rusland, Moldavië, Macedonië en Albanië. Dankzij deze nieuwe routes kan de onderneming haar Economy Express-diensten van en naar deze landen aanzienlijk verbeteren.

De nieuwe verbinding biedt klanten van TNT Express een betaalbare deur-tot-deur dienst, inclusief douaneklaring, voor de gegarandeerde aflevering van pakketten en vracht op een bepaalde dag op pallets van maximaal 500 kg. Dit is aanzienlijk meer dan het maximale stuksgewicht van 30 kg dat voorheen van toepassing was.

De vier nieuwe routes worden gevoegd bij de 35 Europese landen die al door het Express Road Network van TNT worden gedekt. Dit wordt daarmee het grootste volledig geïntegreerde netwerk voor express vervoer in Europa.

“We hebben nu enkele van de laatste witte plekken op onze kaart voor wegvervoer in Europa ingevuld,” aldus Ben Klaassen, Managing Director van het Express Road Network. “Het vervoersvolume is weliswaar nog bescheiden, maar deze landen zijn de afgelopen jaren snel gegroeid. Het was tijd om onze verbindingen met deze regio op te waarderen.”

TNT gebruikt de Roemeense hoofdstad Boekarest als de hub die Moldavië met de rest van Europa (en de wereld) verbindt. De verbinding met Wit-Rusland loopt via Warschau in Polen, en het Bulgaarse Sofia wordt de hub voor zendingen naar en vanuit Macedonië en Albanië.

Klanten overal ter wereld kunnen gebruik maken van de Economy Express-diensten van TNT naar en vanuit deze landen. De (gegarandeerde) overkomstduur bedraagt in de meeste gevallen vier tot acht dagen, afhankelijk van de afstand.

“We gaan onverminderd door met onze uitbreiding in de opkomende economieën van Oost-Europa,” aldus Jan Willem Breen, Director Marketing & Sales van TNT Express. “We hebben onlangs nog onze vervoersdiensten naar Oekraïne, Malta en Cyprus verbeterd en werken momenteel aan versterking van de verbinding met buurlanden van de EU in het oosten en zuiden, zodat we klanten de meest betaalbare express vervoersdienst kunnen bieden voor zowel pakketten als vracht.”

TNT Express was in 2008 de eerste integrator die een wegverbinding lanceerde naar Oekraïne en een weg- en veerverbinding met Malta. Daarvoor had TNT haar netwerk voor wegvervoer al uitgebreid naar Marokko – de eerste express verbinding over de weg met Noord-Afrika.

In geval van enige discrepantie tussen dit persbericht en de originele Engelstalige versie van dit persbericht prevaleert de Engelstalige versie.

Noot voor de redactie

In 2008 behaalden Wit-Rusland en Moldavië een reële groei van het BBP van respectievelijk 10,0% en 7,2%. Dit is aanzienlijk hoger dan het gemiddelde voor de GOS-landen (5,5%). In dezelfde periode steeg het BBP van Macedonië en Albanië met respectievelijk 5,0% en 6,8%: sneller dan het gemiddelde voor Oost-Europa van 2,9% (Bron: IMF, World Economic Outlook, april 2009). Het Express Road network (ERN) van TNT bestrijkt inmiddels 39 Europese landen plus één Noord-Afrikaans land, Marokko. Iedere week worden door 750 vrachtwagens circa 640.000 documenten, pakketten en vrachtzendingen vervoerd tussen de 16 hubs en 415 depots waaruit het netwerk bestaat. De belangrijkste internationale hub van het ERN ligt in het Nederlandse Duiven.