TNT Post Duitsland verbreedt dekking van huishoudens via strategisch samenwerkingsverband met de uitgeverij Georg von Holtzbrinck

Amsterdam - Vandaag versterkt TNT Post Duitsland haar positie door een belang te verwerven in de regionale postbedrijven van uitgeverij Georg von Holtzbrinck. Het landelijke distributienetwerk van TNT Post dekt momenteel 90 procent van Duitsland. TNT werkt in dit verband samen met tal van distributiepartners en exploiteert in de belangrijkste economische gebieden bovendien een eigen netwerk dat zo’n 26% van de Duitse huishoudens dekt. Met dit strategisch partnerschap breidt TNT Post deze dekking voor de distributie van briefpost uit tot ruim 40% van de Duitse huishoudens en zal de onderneming profiteren van het potentieel voor verdere regionale groei. De combinatie van de lokale bedrijven van Georg von Holtzbrinck en de expertise en nationale infrastructuur van TNT Post creëert een platform voor verdere groei van het marktaandeel en voor innovatie. Beide partijen zijn ervan overtuigd dat deze combinatie voordelig zal zijn voor de klanten.

Harry Koorstra, lid van de Raad van Bestuur van TNT: “Hoewel er door de aanhoudende onzekerheden rond het minimumloon en de BTW nog steeds geen sprake is van een gelijk speelveld, is dit distributie samenwerkingsverband belangrijk om onze huidige positie te handhaven en te versterken als de meest vooraanstaande alternatieve aanbieder van postdiensten in Duitsland. Het stelt ons in staat een breder portfolio van postdistributiediensten aan onze klanten aan te bieden.”

Onderdeel van dit strategisch distributiesamenwerkingsverband zijn twee 50%-joint ventures in de regio Berlijn en Brandenburg en vijf minderheidsdeelnemingen van 25,1% in Cottbus, Freiburg, Konstanz, Saarbrucken, Trier en Würzburg. In totaal genereerden deze bedrijven in 2008 een omzet van EUR 116 miljoen.

TNT Post is al bijna tien jaar actief op de Duitse postmarkt. Naast het opbouwen van eigen distributienetwerken in belangrijke economische regio’s heeft TNT Post zich gericht op het opbouwen van een landelijk distributienetwerk, via partners en door belangen te verwerven in verschillende distributiebedrijven. De nieuwe acquisities passen in de strategie van TNT Post om gevestigde en succesvolle regionale distributienetwerken – zoals de postdiensten van uitgeverij Georg von Holtzbrinck – te integreren in een landelijk, klantgericht en betrouwbaar distributienetwerk.

TNT Post Duitsland exploiteert drie bedrijven voor geadresseerde post, te weten:
  • TNT Post AG in samenwerking met Hermes (Otto Group), een landelijk postnetwerk dat 90% dekt van Duitsland met verschillende partners.
  • TNT Post Regio Service, een regionaal distributienetwerk voor de deur-tot-deur aflevering van post, bestaande uit een combinatie van 100%-deelnemingen en deelnemingen in andere regionale distributiebedrijven.
  • PostCon: TNT Post biedt in aanvulling op haar postportefeuille een reeks consolidatiediensten voor zakelijke klanten. Dagelijks worden ruim twee miljoen poststukken opgehaald bij tal van grote bedrijven in heel Duitsland. Die poststukken worden in 13 sorteercentra op postcode gesorteerd, gebundeld en voor verdere distributie aangeboden. De helft van alle bedrijven in de DAX en andere grote ondernemingen maken inmiddels gebruik van de consolidatiediensten van TNT Post.
In 2008 behaalde TNT Post in Duitsland een totaalomzet, inclusief ongeadresseerde post, van circa EUR 250 miljoen.

In geval van enige discrepantie tussen dit persbericht en de originele Engelstalige versie van dit persbericht prevaleert de Engelstalige versie.