TNT breidt Economy Express diensten van en naar Malta uit

Verbinding tussen Malta en 75 extra landen buiten de EU

Amsterdam - TNT breidt de dekking van zijn Economy Express dienstverlening van en naar Malta uit naar 75 extra landen wereldwijd. De uitbreiding, die deze week van kracht wordt, bouwt voort op de succesvolle invoering door TNT in 2008 van de eerste geïntegreerde weg/veerboot dienst in de expressmarkt tussen Malta en andere landen van de Europese Unie.

TNT biedt nu een nieuw kosteneffectief alternatief voor de verzending van pakketten en vracht tot 1.000 kg (op pallets) tussen de rest van de wereld en Malta. Deze dienst biedt vervoer van-deur-tot-deur op verzoek met aflevering op een bepaalde dag binnen 2 tot 5 werkdagen, inklaring en track & trace.

Van deze uitbreiding van de dienstverlening zullen onder andere Aziatische exporteurs die aan de Maltese industrie leveren profiteren en de Malteste importeurs van electronica, milieu-vriendelijke en huishoudelijke goederen. De uitbreiding past in de strategie van TNT om zijn nummer één positie van het bedrijf in Europa te versterken en de connectiviteit te verbeteren met geselecteerde opkomende markten zoals China, India en Zuidoost-Azië.

TNT heeft in juni 2008 de eerste geïntegreerde weg/veerboot expressdienst geopend tussen Malta en de EU-landen. De dienst maakt deel uit van het toonaangevende Express Road Network waarmee TNT 40 landen in Europa en Noord-Afrika verbindt met de rest van de wereld via het wereldwijde netwerk voor luchtvervoer van TNT.

“De volumes Economy Express die tussen Malta en de andere landen van de EU worden vervoerd, hebben onze verwachtingen overtroffen. Op basis van deze ervaring breiden we nu deze voordelige expressdienst uit naar andere werelddelen”, aldus Jan Willem Breen, Director Marketing & Sales van de divisie Express van TNT.

In de interimvooruitzichten van januari 2009 schatte de Europese Commissie de groei van het BNP van Malta op 2,1% in 2008. Ondanks de economische neergang verwacht de EC dat Malta in 2009 een positieve groei van het BNP van 0,7% zal realiseren, ruim boven het gemiddelde in de EU en de eurozone. Malta heeft een sterke productie-industrie in de sectoren farmaceutica, elektronica en textiel. De belangrijkste handelspartners van Malta zijn de EU-landen als groep. Daarnaast zijn China en Singapore belangrijke landen voor de Maltese import. Door haar centrale ligging in de Middellandse Zee regio is Malta een draaischijf voor vrachtvervoer en een facilitator voor de handel tussen Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten.

In geval van enige discrepantie tussen dit persbericht en de originele Engelstalige versie van dit persbericht prevaleert de Engelstalige versie.