TNT wint voor derde maal Henri Sijthoff-prijs

Amsterdam - Het jaarverslag van het internationale post- en expressconcern TNT is voor de derde maal bekroond met de Henri Sijthoff-prijs voor de beste financiële verslaglegging. De prijs wordt jaarlijks door Het FD uitgereikt aan ondernemingen die zich in positieve zin hebben onderscheiden door hun financiële berichtgeving. TNT won de prijs eerder in 1996 en 2004.

Bestuursvoorzitter Peter Bakker brak bij de ontvangst van de prijs een lans voor het afleggen van verantwoording aan alle stakeholders die een bedrijf heeft. “Bedrijven moeten in hun jaarverslag niet alleen aan hun aandeelhouders verantwoording afleggen over de financiële prestaties. Het gaat ook om informatie over het welzijn van hun medewerkers, zoals motivatie en ziekteverzuim. Voor de klanten is het erg belangrijk om te weten hoe het is gesteld met de klanttevredenheid. En de samenleving moet glashelder kunnen zien hoe de onderneming werkt aan duurzaamheid”.

Als voorbeeld van deze manier van verantwoording afleggen noemde Bakker de integratie van het jaarlijkse ‘corporate responsibility’ verslag van TNT in het reguliere jaarverslag van de onderneming. Deze integratie krijgt zijn beslag in het TNT-jaarverslag over het boekjaar 2009, dat uitkomt in 2010. Om het milieu te ontzien zal dit jaarverslag maar in een kleine gedrukte oplage verschijnen. Daarnaast verschijnt het als speciaal ontwikkeld onderdeel van de website van TNT.