TNT Express en Spir Communication tekenen MoU voor samenwerking voor de aflevering van B2C-pakjes

Amsterdam, Parijs – TNT Express en de Franse uitgever Spir Communication hebben een Memorandum of Understanding getekend voor een samenwerking op het gebied van de aflevering van standaard business-to-consumer (B2C) pakketten. De twee partners willen snel een sterke positie innemen op de snelgroeiende Franse binnenlandse markt voor e-commerce en B2C-leveringen.

De overeenkomst voorziet erin dat TNT Express een belang van 50% neemt in Adrexo Colis, de B2C-dochteronderneming voor standaardpakketten van Spir Communication en is onder voorbehoud van goedkeuring van relevante instanties. Na afronding van het samenwerkingsverband kunnen TNT Express Frankrijk en Adrexo Colis de ontwikkeling van een dienst voor de gegarandeerde 48/72 uur aflevering van standaardpakketten bij particulieren versnellen. Deze dienst zal zich primair richten op internetwinkels en bouwt voort op de sterke punten van beide ondernemingen, zoals:
  • De expertise van Adrexo Colis op het gebied van gegarandeerde aflevering van binnenlandse pakketten op particuliere adressen (of servicepunten) met volledige track & trace. In 2009 heeft Adrexo Colis 22 miljoen pakketten afgeleverd en een omzet geboekt van € 52,8 miljoen. De onderneming telt 300 vaste medewerkers en maakt gebruik van een netwerk van 1.700 bezorgers op contractbasis.
  • Het 450 medewerkers sterke verkoopteam van TNT Express Frankrijk, dat de nieuwe door Adrexo Colis aangeboden dienst op de markt zal brengen in geheel Frankrijk. Deze dienst vormt een aanvulling op de bestaande 24 uur B2C binnenlandse expressdienst van TNT in Frankrijk.
  • Het fijnmazige sterk presterende transportnetwerk van TNT in Frankrijk (120 hubs, depots en sorteercentra, 620 lijnverbindingen over de weg en 14 dagelijkse luchtverbindingen), dat de kwaliteit en de dekking van de diensten van Adrexo Colis komt versterken. Adrexo zal alleen gebruik maken van het TNT-netwerk op die plaatsen waar haar eigen netwerk niet ontwikkeld is.
De Franse e-commerce markt van producten en diensten bereikte een omvang van € 25 miljard in 2009, een stijging van 26% ten opzichte van 2008*. In dezelfde periode steeg het aantal online winkels met 35% tot 64.100. Een op de drie Fransen maakt regelmatig gebruik van online winkels.

* Bron: E-commerce rapport 2009, op 2 februari 2010 uitgegeven door de Fevad (Franse nationale federatie voor e-commerce) en het Franse Staatssecretariaat voor Handel, Ambachten, Klein- en Middenbedrijf, Toerisme, Diensten en Consumptie.

In geval van enige discrepantie tussen dit persbericht en de originele Engelstalige versie van dit persbericht prevaleert de Engelstalige versie.