TNT breidt luchtvrachtcapaciteit tussen China en Europa uit

Extra vluchten met B747-400 vrachttoestel van Shanghai en Hongkong naar Luik

Amsterdam, Shanghai - Om te voldoen aan de groeiende vraag breidt TNT haar luchtvrachtcapaciteit tussen China en Europa uit. Vanaf vandaag zet TNT een extra Boeing Boeing 747-400 ERF in op de lijn tussen China en de Europese luchthub in Luik (zoals aangekondigd op 8 april 2010). De vliegfrequentie zal worden verhoogd tot zes vluchten per week vanuit Shanghai en vijf vluchten per week vanuit Hongkong. TNT beantwoordt hiermee aan de sterkere vraag naar luchtvrachtdiensten in China, met name vanuit de hightech en modesector.

De Chinese export naar Europa is in de eerste vijf maanden van 2010 met bijna 50% gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar, volgens gegevens van de Chinese algemene douaneadministratie. In dezelfde periode bereikte de bilaterale handel tussen China en de Europese Unie een totaalbedrag van $ 177 miljard, een groei van 37,4% ten opzichte van het voorgaande jaar. Hiermee wordt de positie van de EU bevestigd als China’s belangrijkste handelspartner.

“Onze voortdurende investeringen zijn een teken van het vertrouwen dat TNT heeft in China en van ons commitment voor verbetering van onze servicecapaciteit”, aldus Michael Drake, Regional Managing Director van TNT North Asia. “Met onze geïntegreerde netwerkcapaciteit voor lucht- en wegvervoer in China en Europa zijn wij goed gepositioneerd om te profiteren van de sterke handelsbetrekkingen tussen deze twee handelsregio’s..”

“TNT heeft een significante groei geconstateerd van de vraag van klanten naar vrachtdiensten tussen de twee regio’s. Onze huidige vrachttoestellen tussen China en Europa vliegen nu op volle capaciteit", aldus Iman Stratenus, Managing Director van TNT China. “Deze uitbreiding van de vrachtcapaciteit zorgt ervoor dat onze klanten, met name die in de hightech en de fashion/lifestyle-sector, concurrerender kunnen worden dankzij kortere factory-to-market levertijden en een efficiënter management van de toeleveringsketen.”

De Boeing 747-400 ERF (Extended Range Freighter) heeft een laadvermogen van 110 ton en biedt binnen de sector een uiterst concurrerende ton/mijl kostenverhouding. TNT is in februari 2007 gestart met de inzet van een B747-400 ERF voor de non-stop lijndienst tussen China en Europa en heeft in september 2009 haar servicecapaciteit verder uitgebreid met een rechtstreekse verbinding tussen Hongkong en Luik. Naast de internationale expressdienstem werkt TNT ook aan de ontwikkeling van haar binnenlandse activiteiten in China, waaronder een dagzeker netwerk voor wegvervoer naar 26 grote steden.